A vér

A vér élet: elvétele látványos halál
A Halál diadala, ismeretlen szicíliai mester munkája (a palermói dóm falfestménye, XIV. század vége, Szicília)

A Halál diadala, ismeretlen szicíliai mester munkája
(a palermói dóm falfestménye, XIV. század vége, Szicília)


Amíg az előbbiekben a vér lehetséges jelentéseit vizsgáltuk, most inkább annak a viszonynak a bemutatására, értelmezésére törekszünk, amely a vérrel mint olyannal lép kapcsolatba.
Ennek a viszonynak a leglátványosabb és leggyakrabban előforduló "módja" a fejezetcímben is említett "elvétel".
A halál mindig kiváltja a reagálást - a kö­vet­ke­zőkben megkíséreljük rendszerezni ezeket a magatartásokat.
Pszichikai szerepek és helyzetek
William Blake : Részvét, ~1795. Tate Gallery, London

William Blake : Részvét, ~1795.
Tate Gallery, London

Először abból indulunk ki, hogy az erőszakos halál olyan esemény, amely megrázóan eltér a hétköznapi, a mindennapi élettől. A halál mindig egyedi, minden emberből személyes és eseti reakciókat vált ki - különösen nagy a pszichológiai súlya, ha közeli hozzátartozó, barát, ismerős a veszteség.
Véleményünk szerint az segít az élmény megélésében, átélésében és feldolgozásában, ha ösztönösen és/vagy tudatosan az emberiség, egy nagyobb közösség kialakult szerepeihez nyúlunk.
Ezek a feltételezett szerepek abban könnyíthetik meg az egyén életét, hogy azonosul(hat) ismert más korábbi helyzetek résztvevőivel - az más kérdés, hogy ez az azonosulás milyen pszichikai "hozadékkal" jár.
Kosárba helyezve!