A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

A kerékpár fejlődése

A kerékpár fejlődése

Az először játékszernek gúnyolt kerékpár változása hű tükre az elmúlt három évszázad technikai fejlődésének.

Technika, háztartástan

Címkék

bicikli, pedálos bicikli, velocipéd, óriáskerekű bicikli, országúti kerékpár, versenykerékpár, mountainbike, célérifère, laufmaschine, Leonardo da Vinci, kerék, fogaskerék, közlekedés, találmány, technika, fejlődés, történelem

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

Kerékpárok

  • Leonardo da Vinci kerékpárja - Bár a szerkezet rajza da Vinci vázlatai között szerepelt, mégis sokan kétségbe vonják eredetiségét.
  • célérifère - A bizonytalan eredetű szerkezetet 1791-ben építhette a francia de Sivrac gróf. Ám sokak szerint a gróf csak egy kitalált személy.
  • Laufmaschine - A szerkezetet 1817. június 12-én Mannheimben mutatta be Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró, feltaláló.
  • az első pedálos bicikli - Az elsőt feltehetően Kirkpatrick Macmillan skót patkolókovács építette 1839 körül.
  • velocipéd - Pierre Michaux francia kocsikészítő építette 1861-ben.
  • óriáskerekű bicikli - Az 1870-es évek elejére a velocipédből kialakult a számos újítást alkalmazó óriáskerekű bicikli.
  • biztonsági kerékpár - 1885-ben John Kemp Starley útjára indította a „biztonsági kerékpárt”, melyet Rover névre keresztelt.
  • versenykerékpár - A rendkívül könnyű vázú, keskeny kerekű versenykerékpárokkal nagy sebességet lehetett elérni.
  • mountain bike - Az elmúlt két évtizedben számos speciális kerékpártípus jelent meg. Ezek közé tartozik a „hegyi kerékpár” is.
  • Leonardo da Vinci kerékpárja - Bár a szerkezet rajza da Vinci vázlatai között szerepelt, mégis sokan kétségbe vonják eredetiségét.
  • célérifère - A bizonytalan eredetű szerkezetet 1791-ben építhette a francia de Sivrac gróf. Ám sokak szerint a gróf csak egy kitalált személy.
  • Laufmaschine - A szerkezetet 1817. június 12-én Mannheimben mutatta be Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró, feltaláló.
  • az első pedálos bicikli - Az elsőt feltehetően Kirkpatrick Macmillan skót patkolókovács építette 1839 körül.
  • velocipéd - Pierre Michaux francia kocsikészítő építette 1861-ben.
  • óriáskerekű bicikli - Az 1870-es évek elejére a velocipédből kialakult a számos újítást alkalmazó óriáskerekű bicikli.
  • biztonsági kerékpár - 1885-ben John Kemp Starley útjára indította a „biztonsági kerékpárt”, melyet Rover névre keresztelt.
  • versenykerékpár - A rendkívül könnyű vázú, keskeny kerekű versenykerékpárokkal nagy sebességet lehetett elérni.
  • mountain bike - Az elmúlt két évtizedben számos speciális kerékpártípus jelent meg. Ezek közé tartozik a „hegyi kerékpár” is.

1817

  • Laufmaschine - A szerkezetet 1817. június 12-én Mannheimben mutatta be Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró, feltaláló.

1839

  • az első pedálos bicikli - Az elsőt feltehetően Kirkpatrick Macmillan skót patkolókovács építette 1839 körül.

1861

  • velocipéd - Pierre Michaux francia kocsikészítő építette 1861-ben.

1870

  • óriáskerekű bicikli - Az 1870-es évek elejére a velocipédből kialakult a számos újítást alkalmazó óriáskerekű bicikli.

1885

  • biztonsági kerékpár - 1885-ben John Kemp Starley útjára indította a „biztonsági kerékpárt”, melyet Rover névre keresztelt.

1970

  • versenykerékpár - A rendkívül könnyű vázú, keskeny kerekű versenykerékpárokkal nagy sebességet lehetett elérni.

1990

1490 körül

  • Leonardo da Vinci kerékpárja - Bár a szerkezet rajza da Vinci vázlatai között szerepelt, mégis sokan kétségbe vonják eredetiségét.

1791

  • célérifère - A bizonytalan eredetű szerkezetet 1791-ben építhette a francia de Sivrac gróf. Ám sokak szerint a gróf csak egy kitalált személy.

Animáció

  • Leonardo da Vinci kerékpárja - Bár a szerkezet rajza da Vinci vázlatai között szerepelt, mégis sokan kétségbe vonják eredetiségét.
  • célérifère - A bizonytalan eredetű szerkezetet 1791-ben építhette a francia de Sivrac gróf. Ám sokak szerint a gróf csak egy kitalált személy.
  • Laufmaschine - A szerkezetet 1817. június 12-én Mannheimben mutatta be Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró, feltaláló.
  • az első pedálos bicikli - Az elsőt feltehetően Kirkpatrick Macmillan skót patkolókovács építette 1839 körül.
  • velocipéd - Pierre Michaux francia kocsikészítő építette 1861-ben.
  • óriáskerekű bicikli - Az 1870-es évek elejére a velocipédből kialakult a számos újítást alkalmazó óriáskerekű bicikli.
  • biztonsági kerékpár - 1885-ben John Kemp Starley útjára indította a „biztonsági kerékpárt”, melyet Rover névre keresztelt.
  • versenykerékpár - A rendkívül könnyű vázú, keskeny kerekű versenykerékpárokkal nagy sebességet lehetett elérni.
  • mountain bike - Az elmúlt két évtizedben számos speciális kerékpártípus jelent meg. Ezek közé tartozik a „hegyi kerékpár” is.

Narráció

A technika történetének egyik legnépszerűbb eszköze a kerékpár. A kétkerekű, emberi erővel hajtott szerkezet az állati erőt alkalmazó járművek mellett egy új típusú közlekedési lehetőséget teremtett. Megjelenése körül sok a bizonytalanság, már az első vasparipa elkészítési ideje is vitatott.

A reneszánsz polihisztor, Leonardo da Vinci 1478 és 1519 között keletkezett írásait és vázlatait tartalmazó Codex Atlanticus lapjainak hátoldalán megtalálták egy olyan gépezet rajzát, mely nagyon emlékeztet a mai kerékpárokra. Szerkezete tartalmazza azokat az egységeket, melyek nélkülözhetetlen részei a biciklinek: váz, kapaszkodásra igen, de irányváltásra nem alkalmas kormány, kerekek, láncmeghajtás. Sajnos nincs arra bizonyíték, hogy ezt a gépet valaha is megépítette volna a feltaláló. Ráadásul elterjedt az a nézet is, hogy a vázlatrajz csak az 1966-os restaurálás során került be a kódexbe.

A 18. század végén a francia de Sivrac gróf egy lábbal hajtható kétkerekű szerkezetet épített fából, amit Párizsban, a királyi palotában mutatott be. A Célérifère két egymás mögött elhelyezett kerékből állt, melyeket egy rúd kötött össze. Ez a jármű alkalmatlan volt az irányváltásra.
Bár sokáig a grófot tekintették az őskerékpár szülőatyjának, ma már elfogadottabb az a nézet, hogy de Sivrac nem is létezett. Személyét valószínűleg egy francia újságíró találta ki egy 1891-ben megjelent írásában.

Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró, feltaláló 1817. június 12-én Mannheimben mutatta be kétkerekű, lábbal hajtható masináját. A Laufmaschine („futógép”) volt az első kétkerekű, már irányváltásra is alkalmas önmeghajtású közlekedési eszköz. Bár Nyugat-Európa és Amerika felső köreiben divattá vált a hajtása, a korabeli útviszonyok miatt kényelmetlen futóbicikli mégsem terjedt el széles körben.

1839 körül Kirkpatrick Macmillan skót patkolókovács építette meg az első pedálos biciklit. Ügyes gépezetét taposókarok mozgatták. Így a meghajtás során a lábak már nem érintkeztek a talajjal. A források szerint 1842-ben elhajtott vele Keir-ből Glasgow-ba, majd vissza.

1861-ben Pierre Michaux francia kocsikészítő hajtókart és pedálokat szerelt a szerkezet első kerekére, és a járművet elnevezte velocipède-nek. Az új hajtásmód megjelenésének köszönhetően az új közlekedési eszköz széles körben elterjedt. A kerékpárt fokozatosan tökéletesítették. A fejlesztések centruma a poroszokkal vívott vesztes háború után Franciaországból Angliába tevődött át.

Az 1870-es évek elejére a velocipédből kialakult az óriáskerekű bicikli. Ez már tartalmazta az 1869-ben született újításokat is: a golyóscsapágyas kerékagyat, a fémküllős kereket, a tömör gumiabroncsot és a szabadonfutót. Az óriáskerekű nehéz irányíthatósága ellenére rendkívül közkedvelté vált.

1885-ben John Kemp Starley útjára indította a biztonsági kerékpárt, melyet Rover névre keresztelt. William Sutton-nal 1878-ban megalapították a Rover céget. Kezdetben kerékpárokat készítettek, ám később fokozatosan eljutottak a személyautók gyártásáig is.
A Rover lánccal hajtott hátsó kereke lehetővé tette a sebességáttételek és az elfogadható méretű kerekek használatát. John Boyd Dunlop 1888-ban feltalálta a pneumatikus gumiabroncsot. A levegővel töltött belső tömlő elnyelte a rázkódásokat, és a gördülési ellenállást csökkentve megnövelte a jármű sebességét. A biztonsági kerékpár, melyre bárki felpattanhatott, gyorsan elterjedt az iparosodott világban. Ezzel kialakult a mai kerékpár szerkezete.

A bicikli a két világháború között élte első virágkorát Európában. A csőgyártás fejlődése, az ötvözött fémek kifejlesztése és az 1895-ben szabadalmazott sebességváltó elterjedése nyomán megjelentek a jó minőségű, könnyű kerékpárok.

A II. világháborút követő évtizedben Európában megháromszorozódott az autók száma, és a biciklieladások erősen visszaestek. Az 1970-es évektől azonban újra kibontakozott a fellendülés, a fejlesztés fokozatosan tökéletesített, speciális kerékpárok építését hozta magával.

Kapcsolódó extrák

A kerékpár biztonsági elemei

A KRESZ előírásai nem csupán a közlekedés folyamatára, hanem például a kerékpár felszereltségére is vonatkoznak.

A kerékpár fizikája

A kerékpár működésén keresztül megérthetünk jó néhány fizikai törvényszerűséget.

Fejezetek a repülés történetéből

Az animáció a repülés fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

Kereszteződés

Játékos és látványos gyakorlási lehetőség a tájékozódással és a helymeghatározással kapcsolatban.

Metró

A nagyvárosok leggyorsabb, kötöttpályás közlekedési eszköze.

Postakocsi-hálózat (Nagy-Britannia, 18. század)

A motoros járművek megjelenése előtt az utasok, levelek és az egyéb küldemények lovak által húzott postakocsikon jutottak el a címzettekhez.

Motorkerékpár

A motorkerékpár szerkezete és működése ismerhető meg az animáció segítségével.

A gépkocsi fejlődése

Az animáció a gépkocsi fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

A televíziókészülék története

A tévé napjainkra a szórakozás egyik alapvető eszközévé vált.

Környezetbarát autók

A benzin- és elektromos meghajtás kombinálásával a károsanyag-kibocsátás csökkenthető.

Kosárba helyezve!