A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Angol hadihajó (18. század)

Angol hadihajó (18. század)

Az angolok élen jártak a vitorlás hadihajók építésében a 17-19. században.

Történelem

Címkék

csatahajó, angol hadihajó, hadigalleon, HMS Victory, Nelson admirális, hajó, vitorlás hajó, haditengerészet, trafalgari ütközet, Anglia, háború, hadviselés, tenger, történelem, újkor

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

Hadihajó

Felülnézet

Tat

Metszet

  • főfedélzet
  • ütegfedélzet
  • főárboc
  • felső raktár
  • lőporraktár
  • ágyúnyílások
  • vaságyúk
  • hajótest
  • hajófenék

Szerkezet

  • kötélzet
  • tatárboc
  • főárboc
  • zászló
  • előárboc
  • vitorlázat
  • orrárboc
  • orr
  • hajótest
  • tőke
  • kormánylapát
  • tat
  • lámpa
  • megfigyelőhely (tereb)
  • kötélhágcsó
  • vitorlakeresztrúd
  • faragott díszítés
  • horgony
  • csónak
  • ágyúnyílás

Animáció

Narráció

A tengerek már az ókorban és a középkorban is sorsdöntő csaták színterei voltak.
Az újkorban azonban kitágult a világ, és a gyarmatszerzésért folytatott versenyfutásban még fontosabb szerep hárult a hadihajókra.
Kezdetben a portugálok és a spanyolok építették a legkiválóbb hajókat és hódították meg az első Európán kívüli területeket. Később a korszak legerősebb hadiflottájával rendelkező Anglia átvette tőlük a vezető szerepet, s a „tengerek királynőjévé” vált.

Az angol hadiflotta 18. századi félelmetes sorhajói a 17. századi hadigalleonokból alakultak ki.
A sorhajó kifejezés onnan származik, hogy az ütközetekben egymás mögött vonultak fel, hiszen tűzerejük oldalirányban volt igazán hatékony. Nagyméretű, teljes vitorlázattal és komoly fegyverzettel rendelkező vitorlások voltak.

Akár száznál több ágyúval is rendelkezhettek, melyeket a lövegfedélzeteken, illetve a főfedélzeten helyeztek el.
A hajótest több fedélzetre oszlott. Felül a főfedélzet, majd a löveg- és egyéb fedélzetek, legalul pedig a lőporos hordóknak és a nehezékeknek helyet biztosító hajófenék helyezkedett el. Legénységük több száz főből állt.

Az egyik legsikeresebb és leghíresebb angol sorhajó az 1765-ben vízre bocsátott HMS Victory volt, melyet a legendás Nelson admirális is használt zászlóshajóként a trafalgari ütközetben.

Kapcsolódó extrák

Hajóágyú (17. század)

Szárazföldi térhódításukat követően az ágyúk megjelentek a tengeri hadviselésben is.

Vitorlás hajók

Az általában kereskedelmi vitorlásként használt szkúner hajótípus a 16-17. századi Hollandiában alakult ki.

Dzsunka

A jellegzetes szárnyvitorlákkal felszerelt kantoni dzsunkát kereskedelmi és katonai célokra is használták.

Hadihajó (HMS Dreadnought, 1906)

A „Félelem nélküli” az Angol Királyi Haditengerészet büszkeségeként forradalmasította a csatahajó-építést.

Londoni Tower

A londoni Tower épületegyüttesének izgalmas története már csaknem ezer éve íródik.

Napóleoni háborúk

Az önmagát megkoronázó francia császár, I. Napóleon volt a történelem egyik legzseniálisabb hadvezére.

Ókori görög kereskedelmi vitorlás

Vitorlásaik segítségével a hellének átvették a föníciaiaktól „a tenger fuvarosai” szerepet az ókorban.

Polinéz katamarán

A polinézek hatalmas távolságokat szeltek át speciális hajóikkal.

Postakocsi-hálózat (Nagy-Britannia, 18. század)

A motoros járművek megjelenése előtt az utasok, levelek és az egyéb küldemények lovak által húzott postakocsikon jutottak el a címzettekhez.

Santa Maria (15. század)

Kolumbusz Kristóf háromárbocos, „Szent Mária” névre hallgató karakkja volt korszakalkotó utazásának zászlóshajója.

Trafalgari csata (1805)

A napóleoni háborúk alatt vívott csatában a Nelson admirális által vezetett angol flotta legyőzte a francia–spanyol flottát.

Újkori birodalmak

Történelmünk évezredei alatt számos legendás birodalom született (majd dőlt romba).

Darwin legendás utazása

A 19. századi angol természettudós evolúciós elméletének kidolgozásában a Beagle vitorlással tett utazása fontos szerepet játszott.

Diera (ókori hadihajó)

A diera jellegzetes döfőorral ellátott, két evezősoros, vitorlás hadihajótípus volt, melyet több ókori nép is használt.

Quinquereme (Kr. e. 3. század)

A több evezősorral rendelkező vitorlás a hellenizmus időszakának jellegzetes hadihajója volt.

Tradicionális arab vitorlás (sambuk)

A legnagyobb arab vitorlás, a főleg kereskedelmi célokra használt sambuk a Perzsa-öböl vizeire jellemző.

USS Missouri (USA, 1944)

A II. világháború idején hadrendbe állított Iowa-osztályú amerikai csatahajó még az Öbölháborúban is szolgált.

Viking hajó (10. század)

A kiváló hajóépítő és hajózó nép férfijai hatalmas távolságokat tettek meg a tengereken és a folyókon.

Jamestown (17. század)

Az 1607 májusában alapított város volt az első állandó angol telep Észak-Amerika keleti partvidékén.

Titanic (1912)

Az RMS Titanic a 20. század elején a világ legnagyobb utasszállító hajója volt.

Kosárba helyezve!