A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Asboth Oszkár kísérleti helikoptere (1928)

Asboth Oszkár kísérleti helikoptere (1928)

A repülés történetének mérföldköveként Asboth Oszkár első helikoptere 1928-ban a levegőbe emelkedett.

Technika, háztartástan

Címkék

helikopter, Asboth Oszkár, légi jámű, légi közlekedés, rotor, hajócsavar, forgószárny, benzinmotor, közlekedés, aerodinamika, technika

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Mikor hajtotta végre első felszállását Asboth AH–1 jelzésű helikoptere?
  • Mekkora volt az AH–1 forgószárnyának átmérője?
  • Mekkora volt az AH–1 motorjának teljesítménye?
  • Milyen magasra emelkedett fel első felszállásakor az AH–1?
  • Melyik NEM volt alkotóeleme\naz AH–1 szerkezetének?
  • Milyen származású volt\nAsboth Oszkár?
  • Ki volt az első felszálláskor az AH–1 pilótája?
  • Melyik eszköz fejlesztésével\nszerzett magának elismerést\naz I. világháború idején Asboth?
  • Hány hengerrel rendelkezett\naz AH–1 motorja?
  • Miért voltak instabilak Asboth kísérleti helikopterei?
  • Mely görög szavak összetételéből született meg a helikopter kifejezés?
  • Mennyi ideig tartott az AH–1 első repülése?
  • Összesen hány típust hozott létre Asboth az AH sorozat keretében?
  • Igaz-e az állítás?\nKönyvében Asboth valószínűleg\na valóságosnál nagyobbnak tüntette fel eredményeit.
  • Miből készült az AH–1 vázszerkezete?
  • Igaz-e az állítás?\nAz AH–1-nek nem volt pilótaülése.
  • Igaz-e az állítás?\nAsboth helikopterei nem voltak alkalmasak a stabil, önálló repülésre.
  • A források szerint ki fogalmazta meg először az emberszállító helikopter ötletét?
  • Melyik elnevezés vonatkozik\na helikopter forgószárnyaira?
  • Milyen alakban helyezkedtek el\na hengerek az AH–1 forgómotorjában?
  • Melyik volt a legkorábbi repülő eszköz az alábbiak közül?
  • Ki volt Asboth Oszkár kortársa?
  • Ki volt Asboth Oszkár kortársa?

Jelenetek

Asboth helikoptere (AH–1)

Gimnazista álomból valóság: Asboth Oszkár helikoptere

Asboth Oszkár (1891–1960) már gimnazista évei alatt rengeteget foglalkozott egy repülő szerkezet megépítésének gondolatával.
Az I. világháború évei alatt Petróczy Istvánnal és Kármán Tódorral együtt kísérleteztek egy benzinmotoros helikopter létrehozásával, akkori szerkezetük azonban nagyon instabil volt.
Asboth azonban továbbfejlesztette ötleteit, s a több mint 10 éves kísérletezésnek 1928-ra meglett a gyümölcse: megszületett az AH–1 nevet viselő helikoptere. A gép képes volt a helyből való felszállásra (merőlegesen fel tudott emelkedni).
A következő években még három újabb típust (AH2, AH3, AH4) alkotott meg munkatársaival. Ezekkel 192 repülési kísérletet hajtottak végre (összesen 29 órát töltve a levegőben). Helikoptere megalkotásának történetét könyv formájában is leírta („Az első helikopter”).

asboth

Asboth Oszkár

az_elso_helikopter

Asboth híres könyvének borítója

Az AH–1 szerkezete

  • csillagmotor
  • forgószárny
  • vázszerkezet
  • talpak
  • pilótaülés
  • kormánykerék
  • koaxiális tengely

Az AH1 helikopter szerkezete és működési elve

A helikopter szó görög eredetű, a helix (csavar) és a pteron (szárny) összetételéből keletkezett. Olyan aerodinamikai járművet jelöl, mely motor segítségével forgatott szárnyakkal képes a levegőbe emelkedni. Repülési magasságát és irányát a forgószárnyak állásszögének változtatásával lehet szabályozni.

Asboth acélcső vázszerkezetű gépének lelke a kilenc hengeres, 120 lóerős, csillag alakú Le Rhône francia forgómotor volt. A motor hajtotta meg a függőleges tengelyen elhelyezett, 4,3 méter átmérőjű légcsavart. A váz két oldalára egy-egy kormánylapot szerelt fel Asboth.
Az AH1 mindössze egyszer emelkedett a „magasba”. A kormányszerkezetet kezelő Hosszú István pilóta kb. 1 percig tartózkodott a levegőben a géppel, megközelítőleg 1,5 méterre lebegve a talajtól. A földet érést a váz aljának négy sarkában elhelyezett „talpak” tették zökkenőmentesebbé.

ah1_jellegrajz

Az AH–1 jellegrajza

Animáció

Narráció

Asboth Oszkár 1928-ban hajtotta végre kísérleteit AH–1 jelű emelőlégcsavaros repülő szerkezetével.
Ez a kezdetleges helikopter képes volt szélcsendes időben függőlegesen felemelkedni, azonban kormányozhatatlan és labilis volt, ezért a földről kábelekkel kellett egyensúlyozni.
Az AH–1 a Kármán Tódor és Zurovecz Vilmos vezetésével megépített PKZ-modellek alapján készült. A PKZ nevét Petróczy István pilóta, Kármán Tódor és Zurovecz Vilmos neveinek kezdőbetűiből kapta. A légcsavart Asboth tervezte.
Az első PKZ-modell 1918-ban készült el, majd a PKZ–2 ugyanebben az évben elérte az 50 méteres magasságot. Kármán számításai szerint a merev légcsavar alkalmatlan irányítható, stabilan repülő helikopter építésére, ezért a további fejlesztéseket leállították. Ennek ellenére folytatta Asboth a kísérleteket: az 50 méteres magasságot ő is elérte, de megfelelően működő helikoptert nem sikerült építenie.
A mai helikopterek a PKZ-tól és így a AH-tól is lényegesen eltérő konstrukciójúak, csuklós illesztésű, hajlékony forgószárnyakkal.

Kapcsolódó extrák

AH–64 Apache (USA, 1975)

Az indián törzsről elnevezett harci helikoptert az amerikai haderő számára fejlesztették ki.

Helikopter (BELL 206 Jet Ranger)

A kanadai cég helikoptere rendkívül népszerű az egész világon, elsősorban széleskörű felhasználási lehetőségei miatt.

Adorján János motoros repülője (1910)

A Libelle (Szitakötő) névre keresztelt találmány a (magyar) repülés történetének egyik mérföldköve.

Otto Lilienthal sárkányrepülője

Otto Lilienthal német mérnök 1891-ben hajtotta végre első sikeres felszállását az általa tervezett egyfedelű siklógéppel.

Wright Flyer I repülőgép (1903)

A Wright fivérek megalkották az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb repülő eszközt.

Zeppelin-léghajó, LZ 129 Hindenburg

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Zeppelin-léghajó, LZ 17 Sachsen (1913)

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Légcsavar, Leonardo da Vinci találmánya

A polihisztor úgy vélte, hogy megfelelő forgási sebesség esetén légcsavarja felemelkedhet.

Leonardo da Vinci műhelyében (Firenze, 16. század)

A zseniális reneszánsz polihisztor firenzei műhelyében megcsodálhatjuk legfontosabb művészi és mérnöki alkotásait.

Kosárba helyezve!