A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Boeing 747 (1969)

Boeing 747 (1969)

A Jumbo Jet a világ egyik legismertebb utasszállító repülőgéptípusa.

Technika, háztartástan

Címkék

boeing, repülőgép, utasszállító, légi közlekedés, sugárhajtómű, hajtómű, magassági kormány, kormánylapát, fékszárny, közlekedés, technika

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

Boeing 747

A „Jumbo Jet”

A Boeing 747 volt az első szolgálatba állított szélestörzsű utasszállító repülőgéptípus. A Boeing Commercial Airplanes által fejlesztett óriás egyes vélemények szerint a legismertebb repülőgép a világon.
A „Jumbo Jet”-nek becézett gépből utas-, teherszállító és egyéb altípusok (pl. katonai) is készültek. Az első útját 1969 februárjában tette meg, és a következő évben állította szolgálatba a Pan American és a TWA légitársaság. 2013 májusáig több mint 1500 darabot adtak át a megrendelőknek. Kiváló siklószámmal rendelkezik, és meglehetősen biztonságos (eddig mindössze 49 gép szenvedett ún. A osztályú repülőeseményt).
Napjainkban a Singapore Airlines, a Japan Airlines és a British Airways üzemelteti a legnagyobb számban ezt a típust. A Boeing 747-400 sikertörténetét 2010-es megjelenése óta a 747-8 típus írja tovább.

Felülnézet

A Boeing 747-400ER tulajdonságai

A 400-as sorozat a Boeing 747 eddig legsikeresebb altípusa. Ez áll a legrégebb óta gyártásban, és ebből is adták el a legtöbbet. Megjelenésétől kezdve 2007-ig (az Airbus 380 szolgálatba állításáig) számos rekordot tartott (pl. a legnagyobb utaslétszám tekintetében).
Elődjeihez képest jelentősen átalakították: áttervezték és megnövelték a szárnyakat, új hajtóműveket, kabint és üzemanyagtartályt (a farokrészben) kapott. Kezelését is egyszerűsítették (a pilótafülkében a kapcsolók száma 971-ről 305-re, a legénység 3-ról 2 főre csökkent).
A 400ER törzse kb. 71, szárnyainak fesztávolsága kb. 65, teljes magassága kb. 20 méter. Szárnyfelülete 541 m², tömege (üresen) kb. 181 tonna. Maximális felszállósúlya kb. 413 tonna. Egy feltöltéssel maximálisan 14200 km távolságot tehet meg.
A Boeing 747-400 sikertörténetét 2010-es megjelenése óta a 747-8 típus írja tovább.

Hajtómű

A sugárhajtómű

A sugárhajtómű a hatás-ellenhatás elvén működik (Newton III. törvénye). Működésének lényege, hogy a nagy sebességgel kiáramló gáz tolóerőt fejt ki. A beömlőnyíláson a levegő beáramlik és a forgó kompresszorokhoz jut. A kompresszorok lapátjai a levegőt felgyorsítják és összesűrítik. Ez az összesűrített levegő biztosítja a befecskendezett üzemanyag folyamatos égését. Az égés hatására a levegőből és égéstermékekből álló gáz hőmérséklete és nyomása .

Ez a gáz áramlik a fúvócsőben, melynek keresztmetszete csökken, emiatt a gáz áramlási sebessége . Ezután a gáz kiáramlik a fúvócsövön keresztül, és Newton III. törvénye, a hatás-ellenhatás törvénye értelmében tolóerőt fejt ki.

A légi közlekedésben az első sugárhajtóművek már az 1940-es években megjelentek. Az igazi áttörést azonban az 1960-as évek vége hozta, a Boeing 747, a TU-144 és a Concorde megjelenésével.
A Boeing 747-400ER hatalmas tömegét 4 db (a szárnyakon elhelyezett) General Electric CF6-80 típusú, egyenként 274 kN tolóerőt adó sugárhajtómű mozgatja. A gép maximális sebessége (998 km/h) alig kevesebb a hangsebességnél.

Felépítés

  • sugárhajtómű
  • csűrőkormány
  • fékszárny
  • szárny
  • törzs
  • magassági kormány
  • függőleges vezérsík
  • oldalkormány

Kapcsolódó extrák

Hogyan működik a gázturbinás sugárhajtómű?

A gázturbinás sugárhajtóművet repülőgépek meghajtására használják.

Airbus A380 (2005)

A kétszintes, széles törzsű, óriási utasszállító repülőgép ötszáznál több férőhellyel rendelkezik.

Repülőtér

A repülőtéren biztosítottak a repüléshez szükséges infrastruktúra és szolgáltatások.

Az 1960-as évek nyugat-európai ruhaviselete

A ruhadarabok az adott kor és terület népességének életmódjáról és kultúrájáról is árulkodnak.

Bombardier CRJ-200 (1991)

A Bombardier cég kis utasszállítójának tervezésekor a gyorsaság, a kényelem és a gazdaságosság volt a fő szempont.

Chengdu J-20 Mighty Dragon (Kína, 2017)

Az „Erős Sárkány” a kínai légierő kötelékébe tartozó ötödik generációs, lopakodó harci repülőgép.

Concorde (1969)

Az első, hangsebesség felett is repülő utasszállító gép menetrend szerinti járatai 1976-ban indultak útjukra.

De Havilland DH-106 Comet 1 (1949)

A brit cég által gyártott repülőgép volt az első sorozatban gyártott, sugárhajtóművel felszerelt utasszállító.

Fejezetek a repülés történetéből

Az animáció a repülés fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

B–17 „Flying Fortress” (USA, 1938)

A „repülő erődöt” a Boeing cég fejlesztette ki az amerikai légierő számára.

F–16 Fighting Falcon (USA, 1978)

A „Harci Sólyom” a vadászbombázók kategóriájának legsikeresebb repülőgépe.

Junkers G 24 W hidroplán

A hidroplán olyan repülőgép, mely képes vízfelületre leszállni, azon haladni és arról felemelkedni.

Junkers JU 52 (1932)

A német Junkers cég Ju 52 modellje a II. világháború előtti időszak legelterjedtebb Európában gyártott szállítógépe volt.

MIG–31 (Szovjetunió, 1982)

A szovjetek által kifejlesztett, két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgépet 1982-ben állították szolgálatba.

U–2 „Dragon Lady” (USA, 1957)

A rendkívül hatékony felderítőgépet a hidegháború óta alkalmazza az amerikai katonai hírszerzés.

Otto Lilienthal sárkányrepülője

Otto Lilienthal német mérnök 1891-ben hajtotta végre első sikeres felszállását az általa tervezett egyfedelű siklógéppel.

Wright Flyer I repülőgép (1903)

A Wright fivérek megalkották az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb repülő eszközt.

Zeppelin-léghajó, LZ 129 Hindenburg

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Zeppelin-léghajó, LZ 17 Sachsen (1913)

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Kosárba helyezve!