A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Ford T-modell

Ford T-modell

Az amerikai autógyár népszerű modellje volt a világon az első futószalagon gyártott autó.

Technika, háztartástan

Címkék

Ford, T-modell, Tin Lizzy, autó, autómobil, autógyár, Galamb József, Henry Ford, sorozatgyártás, futószalag, pickup, touring, roadster, fogaskerék, kuplung, közlekedés, autóipar, technika

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Hol született Galamb József?
  • Hol halt meg Galamb József?
  • Melyik típus megalkotásában játszott fontos szerepet Galamb József?
  • Milyen szerepe volt a Ford Motor Company-nál Galamb Józsefnek?
  • Melyik autógyárban dolgozott Galamb József amerikai útja előtt?
  • Galamb József éves fizetése 75 ezer dollár volt a Fordnál. Ki keresett ugyanennyit ebben az időben?
  • Ki volt a magyarországi autó- és motorgyártás úttörője?
  • Melyik NEM magyar találmány?
  • Melyik magyar találmány?
  • Igaz-e az állítás?\nGalamb József tevékenységét fizikai Nobel-díjjal jutalmazták.
  • Milyen szerepett játszott\nGalamb József a T-modell megszületésében?
  • Melyik bevezetéséhez NEM kapcsolódik Galamb József neve a Fordnál?
  • Melyik város volt a korabeli amerikai autógyártás központja?
  • Igaz-e az állítás?\nHenry Ford feltaláló is volt, száznál több amerikai szabadalom az ő nevéhez fűződik.
  • Igaz-e az állítás?\nKorának egyik leggazdagabb és leghíresebb embere volt Henry Ford.
  • Hogy hívták Henry Ford autógyárát?
  • Melyik legendás kijelentés köthető Henry Fordhoz?\nVevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ...
  • Hány darabot gyártott Ford cége 1920-ban a T-modellből naponta?
  • Hány járművet (autót, traktort, teherautót) állított elő Ford cége 1924-ben?
  • Melyik NEM igaz Henry Fordra,\na tulajdonosra?
  • Mikor alapították a Ford Motor Company-t?
  • Mekkora sebességet ért el\nHenry Ford első benzinmotoros homokfutója?
  • Melyik NEM a Ford Motor Company úttörő kezdeményezése?
  • Miben volt első a T-modell?
  • Melyik NEM jellemző a T-modellre?
  • Melyik időszakban gyártották\na T-modellt?
  • Melyik országban NEM gyártották\na T-modellt?
  • Mi volt a T-modell becenevének\n(Tin Lizzy) magyar fordítása?
  • Eredetileg csak milyen színben lehetett kapni a T-modellt?
  • Miért csak egy színben lehetett eredetileg kapni a T-modellt?
  • Melyik színben NEM lehetett\na későbbiek során sem választani\na T-modellt?
  • Hány lóerős volt a T-modell motorja?
  • Mi volt 1911 előtt a T-modell karosszériájának alapanyaga?
  • Mi lett 1911 után a T-modell karosszériájának fő alapanyaga?
  • Mi NEM volt egy 1912-ben gyártott T-modellen?

Jelenetek

Típusok

  • pickup modell
  • touring modell
  • roadster modell

„Bádog Böske” sikertörténete

A T-modell (Model T) az amerikai Henry Ford autógyárának legnépszerűbb gépkocsija volt. 1908 és 1927 között gyártották az USA-ban (valamint Németországban, Brazíliában és Argentínában is) a magyar Galamb József tervei alapján.

A rendkívül népszerű Tin Lizzie („Bádog Böske”) volt a világon az első futószalagon gyártott autó. Fénykorában minden 10. másodpercben legördült egy kész autó a futószalagról.1909-ben 10 ezer, 1915-ben 500 ezer, 1923-ban már 2 millió darab készült belőle. (1927-ig összesen 15 millió Ford T-modell született.)

Nagy számát és népszerűségét a tömeggyártáson kívül megbízhatóságának, alacsony árának és könnyű kezelhetőségének köszönhette. Az 1920-as években a világ összes személyautójának a fele Ford volt. 2000-ben még 100 ezer működőképes T-modell volt a világon.

A típus számos legendás győzelmet aratott az autóversenyeken is, és számos rekord fűződik hozzá. 1999-ben egy nemzetközi zsűri Las Vegasban Ford „Bádog Böskéjét” választotta meg az évszázad autójának.

Roadster

Touring

Pickup

Animáció

  • kézifék
  • váltó/ kuplung
  • hátramenet
  • szalagos váltófék
  • váltókar
  • előgyújtás
  • gázkar
  • sebességmérő
  • duda

A Ford- autógyár

Sorozatgyártás

A kezelőszervek

  • kézifék
  • váltó/ kuplung
  • hátramenet
  • szalagos váltófék
  • váltókar
  • előgyújtás
  • gázkar
  • sebességmérő
  • duda

A tervezők

  • Galamb József - Galamb József (1881, Makó – 1955, Detroit) magyar származású konstruktőr. Több, autókkal foglalkozó vállalatnál is dolgozott, de a világhírt az amerikai Ford Motor Company-nél végzett munkája hozta meg számára. Számos találmány és újítás mellett a T-modell megalkotása is az ő tervezői tevékenységének eredménye.
  • Henry Ford - Henry Ford (1863, Wayne County – 1947, Dearborn) amerikai feltaláló és üzletember, a Ford Motor Company alapítója. Vállalata a futószalagos gyártósor bevezetésével az autóipar és a modern tömeggyártás úttörőjének tekinthető. Érdekesség, hogy a nevét viselő, gépkocsikat gyártó céget még napjainkban is a leszármazottai vezetik.

Narráció

Henry Ford, a termékeny amerikai feltaláló 1903-ban 11 társával, mindössze 28 ezer dollár készpénzből megalapította a Ford Motor Company-t, mely kezdetben egy detroiti kis ipari épületben működött. A cég azonban nagyon gyorsan rendkívül sikeressé vált az autógyártás terén, és a világ egyik legnagyobb ipari vállalatává nőtte ki magát.
Henry Ford irányításával az első 15 hónapban 1700 autó hagyta el a gyárat. 1914-ben már a Föld minden második autója a Ford-gyárból került ki. A cég hihetetlen sikertörténetét az általa bevezetett újításoknak köszönhette.

Ezek közül a legjelentősebb a futószalagos gyártósor (mozgó szerelősor) volt, melynek segítségével megteremtették a tömeggyártást, és egyúttal az autóipart.

Az 1903 és 1908 között gyártott gépkocsitípusok az ábécé első 19 betűjét viselték.

Az 1908-as év folyamán megjelent a legendás T-modell, melyből – a jármű alacsony ára, megbízhatósága és könnyű kezelhetősége miatt – az elkövetkező tizenkilenc évben több mint 15 millió darabot adtak el.

E típus megalkotásában (és a gyár további fejlesztéseiben is) fontos szerepet játszott a makói születésű Galamb József, aki ebben az időben tervezőmérnökként dolgozott a Ford Motor Company-nél.

A számtalan változatban készülő, Tin Lizzy (magyarul: „Bádog Böske”) becenévre hallgató autó acél alvázzal és jó minőségű (kezdetben főleg fából, 1911-től viszont jórészt fémből készített) karosszériával rendelkezett.
Négyhengeres motorja 20 lóerõs volt. Kétfokozatú sebességváltóval, csavarorsós kormányművel és lengéscsillapító nélküli futóművel látták el. Az első szélvédő és a sebességmérő 1910-től vált az alapfelszereltség részévé.

A T-modellt eredetileg csak fekete színben lehetett kapni, mert a gyár ezzel is a költségeket kívánta csökkenteni.

Az autógyártást, illetve az USA közlekedését és iparát is forradalmasító vállalat tulajdonosaként Henry Ford a világ leggazdagabb és leghíresebb emberei közé került. Érdekesség, hogy a nevét viselõ, gépkocsikat gyártó céget máig leszármazottai vezetik.

Kapcsolódó extrák

Az első magyar autó (1904)

A gépészmérnök feltaláló első benzinmotoros autóit a posta számára készítette.

A gépkocsi fejlődése

Az animáció a gépkocsi fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

Az 1920-as évek nyugat-európai ruhaviselete

A ruhadarabok az adott kor és terület népességének életmódjáról és kultúrájáról is árulkodnak.

Dízelmotor

E belsőégésű motor működési elvét Rudolf Diesel német mérnök szabadalmaztatta 1893-ban.

Formula–1 (versenyautó)

A Formula–1 (Forma–1, F1) az autóversenyek legmagasabb, és egyben legnépszerűbb kategóriája.

Hérón labdája

Az alexandriai feltalálóban a gőzgép atyját tisztelhetjük, bár ő maga is csupán jatékszernek tekintette alkotását.

Hogyan működik a differenciálmű?

A differenciálmű az autó meghajtott kerekei közt elosztja a hajtóerőt, és lehetővé teszi, hogy kanyarban eltérő sebességgel forogjanak.

Hogyan működik a gázturbinás sugárhajtómű?

A gázturbinás sugárhajtóművet repülőgépek meghajtására használják.

Hogyan működik a sebességváltó?

A sebességváltóműben a motor forgatónyomatékát módosítjuk a fordulatszám csökkentésével vagy növelésével.

James Watt gőzgépe (18. század)

A skót mérnök által tökéletesített gőzgép sokféle alkalmazási lehetőségével forradalmasította a technikát.

Kétütemű motor

A kétütemű motor olyan speciális belsőégésű motor, melynek működése két (munka)ütemből áll.

Négyütemű Otto-motor

Az animáció bemutatja a gépkocsikban leggyakrabban használt motortípus működését.

Patent-Motorwagen (Karl Benz, 1886)

A német mérnök járművét tekintjük az első, belső égésű motor által hajtott autónak.

Polgári szalon

Egy tipikus polgári szalon berendezésének bemutatása, és összehasonlítása a modern nappalival.

Rimac Concept One

A horvát Rimac Automobili első autómodellje a világ leggyorsabb elektromos autója.

Személyautó felépítése

A személygépkocsi felépítését, külső és belső szerkezetét mutatja be az animáció.

Textilgyár (19. század)

A 18. századi találmányoknak köszönhetően a textilipar az egyik legfontosabb iparággá vált.

Tüzelőanyag-cella

Autók környezetbarát meghajtását biztosítja: benne a hidrogén és az oxigén vízzé alakul.

Vízimalom

A víz mozgási energiáját hasznosító mechanikus szerkezeteket már a középkorban is több célra használták.

Wankel-motor

Forgódugattyús, nagy hatásfokkal működő motor.

Filmszínház (USA, 1930-as évek)

Az 1910-es években moziépítési láz tört ki az USA nagyvárosaiban.

Közúti fuvarozás, nyerges vontató

A nyerges vontatók a szárazföldi szállítás rendkívül fontos eszközei.

Az Oktogon a 20. század elején (Budapest)

Ez a különleges tér a századfordulós főváros jellegzetességének számított.

Környezetbarát autók

A benzin- és elektromos meghajtás kombinálásával a károsanyag-kibocsátás csökkenthető.

Kosárba helyezve!