A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Formula–1 (versenyautó)

Formula–1 (versenyautó)

A Formula–1 (Forma–1, F1) az autóversenyek legmagasabb, és egyben legnépszerűbb kategóriája.

Technika, háztartástan

Címkék

Formula–1, versenyautó, F1, autó, autóverseny, grand prix, kockás zászló, időmérő, futam, bokszutca, versenypálya, kormánykerék, versenyző, kerékcsere, autógumi, karosszéria, világbajnokság, edzés, közlekedés, aerodinamika, technika

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Melyik szervezet határozza meg\na Formula–1 szabályait?
  • Melyik NEM előírás a Formula–1-es autókkal kapcsolatban?
  • Minek a rövidítése az F1?
  • Melyik évben rendezték az első Formula–1-es világbajnokságot?
  • Melyik évben rendezték meg az első magyarországi Formula–1-es nagydíjat?
  • Mit jelent a Grand Prix kifejezés?
  • Hány versenyző kap pontot egy-egy futam végén a 2010-ben bevezetett pontozási rendszer alapján?
  • Hány pontot kap egy-egy futam győztese a 2010-ben bevezetett pontozási rendszer alapján?
  • Milyen címet osztanak ki a szezon végén az egyéni világbajnoki címen kívül?
  • Hol rendezték meg a Formula–1 első éjszakai versenyét (2008-ban)?
  • Mennyi volt a legkisebb pontkülönbség az egyéni világbajnoki pontverseny végén (a 2013-as szezonnal bezárólag)?
  • Volt-e arra példa, hogy egy adott évben több futamot is rendezzenek ugyanabban az országban?
  • Volt-e arra példa, hogy NEM\naz adott országban rendezték meg\naz ország nevét viselő futamot?
  • Ki büszkélkedhet a legtöbb\negyéni világbajnoki címmel\n(2014-es állapot)?
  • Mivel kezdte a legtöbb Formula–1-es pilóta versenyzői karrierjét?
  • Hányas rajtszámot kapja az új szezon elején az előző szezon egyéni világbajnoka?
  • Hányas rajtszámot kapja az új szezon elején az előző szezon egyéni világbajnokának csapattársa?
  • Melyik elem NEM személyre szabott a Formula–1-es pilóták esetében?
  • Melyik a Formula–1 legeredményesebb csapata a konstruktőri világbajnoki címek tekintetében\n(2014-es állapot)?
  • Hány konstruktőri világbajnoki címet nyert a legeredményesebb csapat (2013-as állapot)?
  • Melyik az a csapat, mely eddig minden évben részt vett\na Formula–1-es sorozatban\n(2014-es állapot)?
  • Elsősorban mi alapján hirdetnek egyéni világbajnokot, ha több versenyző is ugyanannyi pontot szerzett az évad során?
  • Melyik szót használják a Formula–1-es csapatokra vonatkozóan?
  • Melyik angol kifejezés vonatkozik\naz időmérő edzésen diadalmaskodó pilóta rajthelyére?
  • Ki nyerte meg az első Formula–1-es világbajnokságot?
  • Milyen autó volánja mögött ült\naz első Formula–1-es világbajnok?
  • Milyen meghajtásúak napjaink Formula–1-es autói (2014-es állapot)?
  • Mekkora a valaha mért legnagyobb sebesség, amit Formula–1-es autóval értek el (2013-as állapot)?
  • Mivel foglalkozik az aerodinamika tudománya?
  • Melyik NEM igaz általában\na legújabb Formula–1-es autók kormányaira?
  • Melyik NEM igaz a legújabb Formula–1-es autókra?
  • Hol helyezkedik el a legújabb Formula–1-es autókban a motor?
  • Hogy hívják az autó belső, a pilóták testi épségét óvó részét?
  • Hogy hívják a Formula–1-es autókon elhelyezett légterelő elemeket?
  • Mi a Formula–1-es autók szárnyainak funkciója?
  • Mit NEM lehet csinálni egy Formula–1-es autó kormányának segítségével?
  • Mivel kapcsolatos a DRS kifejezés?
  • Milyen zászlóval intik le a futamot (átlagos esetben)?
  • Melyik a Formula–1 történetének legsikeresebb motorja\n(2014-es állapot)?
  • Mit jelent a gumiabroncsokra vonatkozó „slick” kifejezés?
  • Melyik NEM befolyásolja számottevően a köridőt?
  • Hogy hívjuk a Formula–1-es versenyt megelőző kört?
  • Hogy hívjuk a Formula–1-es verseny leintését követő kört?
  • Hogy hívjuk azt a helyiséget, ahol\na Formula–1-es csapat dolgozik\na futamok során?
  • Hogy hívjuk a Formula–1-es pályáknak azt a részét, ahová a versenyzők behajtanak kereket cserélni\na futam közben?
  • Átlagosan hány másodperc alatt gyorsul fel egy Formula–1-es autó\n100 km/h-s sebességre\n(2014-es adat)?
  • Milyen színű zászló jelzi\na Formula–1-ben a verseny félbeszakítását?
  • Milyen feliratú tábla jelzi azt, hogy\na biztonsági autó is a pályán van?
  • Melyik csapat büszkélkedhet\na legtöbb egyéni világbajnoki\ncímmel (2013-as adat)?
  • Mennyi volt a legkisebb (idő)különbségű győzelem\negy Formula–1-es versenyen\n(2013-as állapot)?
  • Mennyi volt az átlagsebesség\na legnagyobb átlagsebességű versenyen (2012-es állapot)?
  • Melyik nagydíjat rendezték meg minden évben a Formula–1-es világbajnokság létrehozása óta (2013-as állapot)?
  • Melyik nagydíjat rendezték meg minden évben a Formula–1-es világbajnokság létrehozása óta (2013-as állapot)?
  • Átlagosan mennyi idő alatt cserélik le a szerelők a Formula–1-es autók kerekeit (2013-as állapot)?
  • Hány csavar rögzíti a Formula–1-es autók egy-egy kerekét?
  • Hogy nevezik a kerékcsere során\naz autó elé tartott táblát?
  • Milyen termékek reklámozását tiltják az európai Formula–1-es futamokon?
  • Hány lóerős a legújabb Formula–1-es autók motorja (2014-es állapot)?
  • Hány hengeresek az autók\na Formula–1 2014-es versenysorozatában?
  • Hány visszapillantó tükör van\na Formula–1-es autókon\n(2014-es állapot)?
  • Hogy nevezik a karosszéria azon ívelt elemét, mely a pilóta mögött, felül található?
  • Melyik rajtszámot NEM használták a 2014-es szezonig a pilóták?
  • Mennyi a maximális üzemanyag-mennyiség, mellyel a futam kezdetén rendelkezhetnek az autók (2014-es szezon)?
  • Milyen büntetést NEM adhatnak a bírák a szabálytalankodó versenyzőnek (2014-es szezon)?
  • Milyen büntetést NEM adhatnak a bírák a szabálytalankodó versenyzőnek (2014-es szezon)?
  • Igaz-e az állítás?\nA Formula–1-es versenyzők a 2014-es szezontól kezdve állandó rajtszámot viselnek (kivéve az aktuális világbajnokot).
  • Ki szerezte a legtöbb pontot a pilóták közül a Formula–1 történetében (2014-es állapot)?
  • Melyik 2014-es futam helyszínén NEM rendeztek még olimpiai játékokat (2014-es állapot)?
  • Igaz-e az állítás?\nA 2014-es szezon utolsó futamán 25 pontot kap a győztes pilóta.
  • Melyik gumiszállító gyár érte el a legtöbb futamgyőzelmet\n(2014-es állapot)?

Jelenetek

Versenyautó

Aerodinamika

  • első szárnyra ható leszorítóerő - Az első szárny két módon kelt leszorítóerőt. 1. A levegőt felfelé tereli, ami a hatás-ellenhatás törvénye értelmében a szárnyat lefelé nyomja. 2. A szárny profilja (keresztmetszete) fordított repülőgépszárnyéhoz hasonlít: alul domborúbb, mint felül, ezért a levegő a szárny alatt gyorsabban áramlik, mint fölötte. A Bernoulli-törvény értelmében, ha az áramlás gyorsabb, a nyomás kisebb, így az alsó oldalon a nyomás csökken, és leszorítóerő ébred.
  • hátsó szárnyra ható leszorítóerő - A hátsó szárny két módon kelt leszorítóerőt. 1. A levegőt felfelé tereli, ami a hatás-ellenhatás törvénye értelmében a szárnyat lefelé nyomja. 2. A szárny profilja (keresztmetszete) fordított repülőgépszárnyéhoz hasonlít: alul domborúbb, mint felül, ezért a levegő a szárny alatt gyorsabban áramlik, mint fölötte. A Bernoulli-törvény értelmében, ha az áramlás gyorsabb, a nyomás kisebb; így az alsó oldalon a nyomás csökken, és leszorítóerő ébred.
  • karosszériára ható leszorítóerő - A fenéklemez alá terelt levegő a karosszériára szívóhatást fejt ki. Ennek oka, hogy a fenéklemez és a pálya felszíne között a távolság kicsi, ezért a levegő egy keskeny csatornában áramlik. Ha ide levegőt terelünk, az áramlás gyorsabb lesz, mert szűk keresztmetszeten kell átáramolnia a nagyobb mennyiségű levegőnek. A Bernoulli-törvény értelmében ha az áramlás gyorsabb, a nyomás kisebb, ezért leszorítóerő ébred.

Az autó felépítése

  • motor - A versenyautók szívét a F1 előírásai szerint (2014) a hathengeres, 1,6 liter hengerűrtartalmú, benzinüzemű, turbófeltöltős erőforrások jelentik. Maximális teljesítményük kb. 750 lóerő.
  • gumik - A gumikat jelenleg (2014) minden istállónak ugyanaz a gyártó szállítja, a versenyzők a gyártó által versenyenként kijelölt két darab száraz (szuper lágy, lágy, közepes kemény, kemény) egy átmeneti és egy extrém esőgumi közül választhatnak.
  • fékrendszer - A Formula–1-es autók karbontárcsás fékrendszerrel rendelkeznek. Ezek üzemi hőfoka mintegy 600-800 °C, s ilyenkor a tárcsák látványosan izzanak.
  • orrkúp - A versenyautó orr-részének kialakítása jelentős mértékben befolyásolja a menetjellemzőket. Kihatással van az autó aerodinamikai teljesítményére, és jobb stabilitást tud eredményezni.
  • airbox - A vezető feje fölött található nyíláson levegő áramlik a motorhoz, itt található az acélból készített bukókeret, amely a versenyzők biztonságát növeli.
  • oldaldoboz
  • visszapillantó
  • első szárny - Itt keletkezik az autó leszorítóerejének negyede, a versenyautók gyorsulására, végsebességére nincs hatással - főként a kanyarvételi tapadásuk függ tőle.
  • hátsó szárny - Ezen az aerodinamikai elemen keletkezik az autó leszorítóerejének meghatározó része. Jelenleg engedélyezett a mozgatható hátsó szárny, amely előzések során csökkenti a versenyautó légellenállását.
  • biztonsági ülés - 1999 óta kötelező. Baleset után a pilótát az üléssel együtt lehet kiemelni a monocoque-ból.
  • karosszéria - Az autó legfeltűnőbb és leglátványosabb része. Formája, stílusa csapatonként egyedi lehet.
  • deflektor - Oldalsó terelőszárnyak, ezek a hajlított lemezek nyugtatják meg a kerekek által megkavart levegőt, így a hűtő jobb hatásfokú légáramot kap.
  • diffúzor - Aerodinamikai vezetőelem, mely az autó hátsó kerekei között található. Fölemeli és megvezeti az autó alja alól érkező levegőt; leszorítóerőt kelt.
  • monocoque - Egyetlen darabból álló alkatrész, melyben a sofőr helyet foglal.
  • felfüggesztés - A felfüggesztés összekötő kapocs a motor ereje, a szárnyak által generált leszorító erő, valamint a gumik tapadása között. A versenyautónak nemcsak jó aerodinamikai-, hanem megfelelő mechanikai tapadással is rendelkeznie kell.
  • winglet - Kicsi kiegészítő szárny az oldaldobozok tetejének a végén, melyek a hátsó kerékről emelik le a káros örvényeket.

A kormánykerék

  • többfunkciós kapcsoló
  • +10 gomb
  • üresjárat
  • csapatrádió
  • üzenet-jóváhagyás
  • differenciál- szabályzó
  • motormód- szabályzó
  • motorteljesítmény- szabályzó
  • +1 gomb
  • boxutcasebesség- limiter
  • motormód felülbírálása
  • DRS
  • folyadék (víz)
  • keréktípus-választó

Versenyző

Kerékcsere

Kapcsolódó extrák

Személyautó felépítése

A személygépkocsi felépítését, külső és belső szerkezetét mutatja be az animáció.

Aerodinamikai felhajtóerő

Az aszimmetrikus profil miatt a szárnyakon nagy sebességű mozgás során felhajtóerő jön létre.

Dízelmotor

E belsőégésű motor működési elvét Rudolf Diesel német mérnök szabadalmaztatta 1893-ban.

Négyütemű Otto-motor

Az animáció bemutatja a gépkocsikban leggyakrabban használt motortípus működését.

Rimac Concept One

A horvát Rimac Automobili első autómodellje a világ leggyorsabb elektromos autója.

A gépkocsi fejlődése

Az animáció a gépkocsi fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

Az első magyar autó (1904)

A gépészmérnök feltaláló első benzinmotoros autóit a posta számára készítette.

Ford T-modell

Az amerikai autógyár népszerű modellje volt a világon az első futószalagon gyártott autó.

Környezetbarát autók

A benzin- és elektromos meghajtás kombinálásával a károsanyag-kibocsátás csökkenthető.

Kosárba helyezve!