A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Hogyan működik a gázturbinás sugárhajtómű?

Hogyan működik a gázturbinás sugárhajtómű?

A gázturbinás sugárhajtóművet repülőgépek meghajtására használják.

Technika, háztartástan

Címkék

gázturbina, sugárhajtómű, repülőgép, nehézbombázó, Stratofortress, beömlőnyílás, tüzelőanyag befecskendezés, utánégető, turbinakerék, kompresszor, tolóerő, hatás-ellenhatás törvénye, technika, _javasolt

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

B–52 Stratofortress nehézbombázó

  • hajtómű: 8 kétáramú Pratt and Whitney TF33-P-3/103 gázturbinás sugárhajtómű
  • szárnyfesztávolsága: 56,4 méter
  • hossza: 48,5 méter

Sugárhajtómű

  • átmérője: 90 centiméter
  • hossza: 4,3 méter
  • gyártó: Pratt and Whitney
  • tolóerő: 4680 lóerő, (utánégetővel 6880 lóerő)

A hajtómű felépítése

  • beömlőnyílás
  • ventilátor
  • tüzelőanyag- befecskendezés
  • égéstér
  • utánégető
  • fúvócső

Működési elv

  • levegő- beáramlás
  • ventilátor - A levegő beszívását végzi.
  • forgó kompresszor - A ventilátor által beszívott levegőt összesűríti, nyomását és áramlási sebességét megnöveli. A kompresszort a turbinakerék hajtja meg.
  • tüzelőanyag befecskendezés
  • égés - Az égés következtében a gáz hőmérséklete és nyomása megnő, áramlása felgyorsul.
  • turbinakerék - A kiáramló forró gáz forgatja. A turbinakerék hajtja meg a kompresszort.
  • kiáramló forró gáz - A nagy sebességű és nagy nyomású kiáramló gáz a hatás-ellenhatás törvénye (Newton III. törvénye) értelmében tolóerőt fejt ki.
  • utánégető - Az utánégetőbe további üzemanyagot porlasztanak, ami elégve tovább növeli a hajtómű teljesítményét.

Animáció

  • tüzelőanyag- befecskendezés
  • égéstér
  • utánégető
  • fúvócső
  • levegő- beáramlás
  • ventilátor - A levegő beszívását végzi.
  • forgó kompresszor - A ventilátor által beszívott levegőt összesűríti, nyomását és áramlási sebességét megnöveli. A kompresszort a turbinakerék hajtja meg.
  • tüzelőanyag befecskendezés
  • égés - Az égés következtében a gáz hőmérséklete és nyomása megnő, áramlása felgyorsul.
  • turbinakerék - A kiáramló forró gáz forgatja. A turbinakerék hajtja meg a kompresszort.
  • kiáramló forró gáz - A nagy sebességű és nagy nyomású kiáramló gáz a hatás-ellenhatás törvénye (Newton III. törvénye) értelmében tolóerőt fejt ki.
  • utánégető - Az utánégetőbe további üzemanyagot porlasztanak, ami elégve tovább növeli a hajtómű teljesítményét.

Narráció

A gázturbinás sugárhajtómű működésének lényege, hogy a nagy sebességgel kiáramló gáz tolóerőt fejt ki. A beömlőnyíláson a levegő beáramlik és a forgó kompresszorokhoz jut. A kompresszorok lapátjai a levegőt felgyorsítják és összesűrítik. Ez az összesűrített levegő biztosítja a befecskendezett üzemanyag folyamatos égését. Az égés hatására a levegőből és égéstermékekből álló gáz hőmérséklete és nyomása nő.

Ez a gáz áramlik a fúvócsőben, melynek keresztmetszete csökken, emiatt a gáz áramlási sebessége nő. A gyorsuló gáz forgatja a turbinát, amelynek feladata a kompresszor meghajtása. Ezután a gáz kiáramlik a fúvócsövön keresztül, és Newton III. törvénye, a hatás-ellenhatás törvénye értelmében tolóerőt fejt ki.

A katonai repülőgépekben gyakran használnak utánégetőt, mellyel a hajtómű hatékonysága akár másfélszeresére is fokozható. Az utánégetőtérben a gázhoz további üzemanyagot porlasztanak, amely elégve tovább növeli a hőmérsékletet, illetve a nyomást, és ezáltal a tolóerőt.

Az első sorozatban gyártott sugárhajtóműves repülőgép a Messerschmitt 262 volt, amelyet a német légierő, a Luftwaffe használt a 2. világháborúban, 1944–45-ben. Mára a sugárhajtóműveket széles körben alkalmazzák a katonai és a polgári repülésben egyaránt.

Kapcsolódó extrák

Aerodinamikai felhajtóerő

Az aszimmetrikus profil miatt a szárnyakon nagy sebességű mozgás során felhajtóerő jön létre.

Airbus A380 (2005)

A kétszintes, széles törzsű, óriási utasszállító repülőgép ötszáznál több férőhellyel rendelkezik.

B–2 „Spirit” (USA, 1989)

Az amerikai lopakodó nehézbombázó repülőgépet a délszláv háborúban, Afganisztánban és Irakban is bevetették.

Boeing 747 (1969)

A Jumbo Jet a világ egyik legismertebb utasszállító repülőgéptípusa.

Bombardier CRJ-200 (1991)

A Bombardier cég kis utasszállítójának tervezésekor a gyorsaság, a kényelem és a gazdaságosság volt a fő szempont.

Chengdu J-20 Mighty Dragon (Kína, 2017)

Az „Erős Sárkány” a kínai légierő kötelékébe tartozó ötödik generációs, lopakodó harci repülőgép.

Concorde (1969)

Az első, hangsebesség felett is repülő utasszállító gép menetrend szerinti járatai 1976-ban indultak útjukra.

De Havilland DH-106 Comet 1 (1949)

A brit cég által gyártott repülőgép volt az első sorozatban gyártott, sugárhajtóművel felszerelt utasszállító.

F–16 Fighting Falcon (USA, 1978)

A „Harci Sólyom” a vadászbombázók kategóriájának legsikeresebb repülőgépe.

Ford T-modell

Az amerikai autógyár népszerű modellje volt a világon az első futószalagon gyártott autó.

Hérón labdája

Az alexandriai feltalálóban a gőzgép atyját tisztelhetjük, bár ő maga is csupán jatékszernek tekintette alkotását.

Hogyan működik az akciós gőzturbina?

Az animáció segítségével megismerhetjük az akciós gőzturbina szerkezetét és működését.

James Watt gőzgépe (18. század)

A skót mérnök által tökéletesített gőzgép sokféle alkalmazási lehetőségével forradalmasította a technikát.

MIG–31 (Szovjetunió, 1982)

A szovjetek által kifejlesztett, két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgépet 1982-ben állították szolgálatba.

U–2 „Dragon Lady” (USA, 1957)

A rendkívül hatékony felderítőgépet a hidegháború óta alkalmazza az amerikai katonai hírszerzés.

Vízimalom

A víz mozgási energiáját hasznosító mechanikus szerkezeteket már a középkorban is több célra használták.

Kosárba helyezve!