A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Mi legyen a tányérodon?

Mi legyen a tányérodon?

Ez a jelenet az egészséges táplálkozási alapismeretek elsajátításához nyújt segítséget.

Biológia

Címkék

étkezés, táplálkozás, egészséges, egészség, étrend, életmód, élelmiszer, tápanyag, gyümölcs, zöldség, fehérje, gabona, folyadék, C-vitamin, vitamin, ásvány, rost, rosttartalom, teljes kiörlésű, gyümölcscukor, kenyér, keményítő, hajdina, barna rizs, pete, csicseriborsó, szója, száraz bab, hal, popcorn, alma, banán, eper, cseresznye, málna, sárgabarack, szőlő, ananász, görögdinnye, narancs, paradicsom, brokkoli, sárgarépa, hagyma, fokhagyma, uborka, paprika, étolaj, víz, ember, biológia

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Melyik az a tápanyag, amelyet tartalmaz a nyers gyümölcs, de nem tartalmaz a gyümölcslé?
  • Melyik fontos káliumforrás a következők közül?
  • Igaz vagy hamis? A gyümölcsben és zöldségben gazdag étrend megvéd minket egyes rákos megbetegedésektől.
  • Milyen hatása van a gyümölcs rostjainak a szervezetünkben?
  • A következő tápanyagok közül melyiknek fontos forrásai a gyümölcsök?
  • A következők közül melyik számít termésnek a növénybiológiában?
  • Melyik alábbi étel C-vitamin-forrás?
  • Melyik teszi édessé a gyümölcsöket?
  • A finomított gabona feldolgozása során a gabonaszem héját és csíráját is eltávolítják. A következők közül melyik finomított gabona?
  • Az alábbiak közül melyik élelmiszer készülhet teljes kiőrlésű és finomított gabonából?
  • Igaz vagy hamis? Minden felnőttnek ugyanannyi fehérje bevitelére van szüksége?
  • Igaz vagy hamis? A fehérjeforrások hozzájárulnak a nátriumbevitelhez.
  • Melyik csoportba sorolható a szárazbab?
  • A magvak mely tápanyagok forrásai?
  • Az egészséges fehérje csoportba tartozó élelmiszerek a megfelelő fehérjebevitelt biztosítják, de melyik közülük kalcium forrás is egyben?
  • Melyik anyag adja a sárgarépa színét?
  • Igaz vagy hamis? Kizárólag nyers zöldséget érdemes enni, mivel főzés során az összes vitamin tönkremegy.

Jelenetek

Egészséges táplálkozási tányér

  • egészséges olaj - Főzéshez, salátához használt olíva- vagy repceolaj.
  • víz - Ez bevihető például víz, tea vagy kávé formájában. Érdemes a tej és gyümölcslé fogyasztását napi 1-2 alkalomra korlátozni.
  • zöldségek - Minél többféle zöldséget fogyasztunk, annál egészségesebben táplálkozunk. A nyers és a sült burgonya nem számít közéjük.
  • gyümölcsök - Bármilyen színű gyümölcs megfelel.
  • teljes kiőrlésű gabonák - Az ebből készült kenyér és tészta egészségesebb, mint a finomlisztből készültek.
  • egészséges fehérjék - Ilyen fehérjét tartalmaznak a halat, baromfit, babot és magokat tartalmazó ételek. Érdemes korlátozni a vörös húsok és sajtok fogyasztását. A bacon, a felvágottak és más feldolgozott húsok fogyasztását pedig kerülni kell.
  • Mindennap mozogj!

A szervezet számára szükséges mennyiségű táplálék biztosítása az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlen. Ugyanakkor fontos odafigyelni az elfogyasztott táplálék minőségére is. A megfelelő mennyiségű és minőségű táplálék beviteléhez nyújt segítséget az animációban látható egészséges táplálkozási tányér.

A szervezet számára szükséges táplálékok a zöldségek, a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabonák és az egészséges fehérjék. Mindezek mellett szükséges a megfelelő mennyiségű víz biztosítása és a rendszeres testmozgás is.

Zöldségek

  • brokkoli
  • paprika - A paprika termése nagyon gazdag C-vitaminban.
  • sárgarépa - Bővelkedik karotinban, amely a sárgarépa sárga színét adja.
  • paradicsom
  • fokhagyma
  • vöröshagyma - Sokféle tápláló, meleg étel alapanyaga. A növény módosult szára.
  • uborka

Legnagyobb mennyiségben zöldséget ajánlott fogyasztani. Érdemes minél több olyan meleg ételt kipróbálni, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak zöldségeket.
A zöldségek rendszeres fogyasztásával mérsékelhetjük a magas vérnyomást, megfelelő kontroll alatt tarthatjuk a vércukorszintet és hozzájárulhatunk a szem egészségének megőrzéséhez. Csökkenthetjük a szívinfarktus, a stroke és egyes rákos megbetegedések kockázatát és enyhíthetjük az emésztési problémáinkat.

Gyümölcsök

  • görögdinnye
  • szőlő
  • málna
  • eper
  • alma
  • sárgabarack
  • cseresznye
  • banán - Szénhidrátban, káliumban gazdag gyümölcs.
  • kivi
  • narancs
  • ananász

A szervezet gyümölcsigényének fedezésére bármely nyers, konzerv, szárított és fagyasztott gyümölcs megfelelő. A gyümölcsökben található nagy mennyiségű rost kedvező hatású a bélműködésre.
A gyümölcsök édes ízét főként a fruktóz okozza. A nyers gyümölcshöz hasonlóan a gyümölcslé is rengeteg tápanyagot és vitamint tartalmaz, de rost nincsen benne. Magas cukortartalma miatt viszont nagy mennyiségű gyümölcslé fogyasztása kerülendő.

Teljes kiőrlésű gabonák

A teljes kiőrlésű gabonák a kímélő feldolgozásnak köszönhetően a finomított gabonákkal szemben a gabona összes tápanyagát tartalmazzák. Mivel a gabonaszem héját és csíráját is meghagyják a feldolgozás során, így a teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszer nagy mennyiségű ásványi anyagot, rostot, fehérjét is biztosít.
A magas rosttartalom jótékony hatással van a szervezetre. Egyrészt késlelteti a keményítő cukorrá történő átalakítását, így étkezés után a vércukorszint nem emelkedik meg túlzott mértékben. Másrészt a táplálék mozgását is segíti a tápcsatornában. A teljes kiőrlésű gabonák magnézium-, szelén- és réztartalma egyes rákos megbetegedéssel szemben védelmet is adhat.

Egészséges fehérjék

  • hal
  • csirke
  • száraz bab - Sok fehérjét tartalmaz.
  • tojás
  • csicseriborsó
  • szója

Fehérjék szervezetünk minden részében megtalálhatók. A fehérjék alapegységei az aminosavak, amelyekhez kétféle úton juthatunk. Egyrészt fehérjeláncok lebontásával, másrészt más anyagok módosításával.
Léteznek olyan aminosavak, amelyeket szervezetünk nem képes előállítani. Ezek az esszenciális aminosavak.
Az állati forrásból származó fehérjékkel az összes aminosavunkat pótolhatjuk szervezetünk számára. Növényi források, mint a gyümölcsök, zöldségek és magvak külön-külön nem, csak egymással kombinálva képesek biztosítania a teljes aminosavigényünket, mivel ezekből egy vagy több esszenciális aminosav minden esetben hiányzik.

Kapcsolódó extrák

Az előbél

A táplálék a szájüregből a nyelés során jut a gyomorba, amely az előbél utolsó szakasza.

Almafa

Az alma az egyik legnagyobb mennyiségben fogyasztott gyümölcs a világon.

Ehető burgonyafélék

Fontos tápláléknövényeink közül sok a burgonyafélékhez tartozik.

Fogmosás

A gondos szájápolás fontos fogaink és szájüregünk egészségének megőrzésében.

Gabonafélék

A gabonafélék közé olyan pázsitfüvek tartoznak, amelyeket táplálkozás céljára felhasználható lisztes szemterméseik miatt termesztenek.

A máj felépítése és működése

A máj olyan létfontosságú szerv, amely a zsírok emésztésében, méreganyagok hatástalanításában és a szervezet anyagcseréjében központi szerepet játszik.

A vastagbél felépítése

Bélcsatornánk vékonybelet követő szakasza, ahol víz, ásványi sók és vitaminok felszívása zajlik.

A vékonybél felépítése

Bélcsatornánk leghosszabb szakasza, ahol az emésztés nagy része és a tápanyagfelszívás zajlik.

Fogsor

A fogsort metszőfogak, szemfogak, kisőrlők és nagyőrlők alkotják.

Ízérzékelés

Az ízérző receptorok kémiai ingereket alakítanak át elektromos jelekké.

Szájüreg, garat és nyelőcső

A tápcsatorna kezdeti szakaszát alkotó szervek.

Haszonállatok

A szarvasmarha, a sertés és a baromfi különböző részeit vásárolhatjuk meg a boltokban.

Valódi termés és áltermés

A termés fala a virág termőleveleiből alakul ki, az áltermésé a virág más részeiből.

Kosárba helyezve!