A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Olajszállító hajó

Olajszállító hajó

A 19. század vége óta jelen lévő olajszállító hajók napjainkban a legnagyobb méretű hajók közé tartoznak.

Technika, háztartástan

Címkék

tankhajó, olajszállító hajó, tankerhajó, olajtanker, kőolajlelőhely, környezetszennyezés, természeti katasztrófa, szállítás, kőolaj, katasztrófa, vízi közlekedés, tengeri közlekedés, fedélzet, radar, hajóhíd, hajó, óceán, tenger, gazdaság, technika, közlekedés

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

Olajszállító hajó

A tengeri szállítás (illetve kereskedelem) már az ókorban kialakult. Bár az újkor kezdetén (a nagy földrajzi felfedezések következményeként) teljes átalakulás következett be, az igazi mennyiségi és minőségi robbanás az áruszállítás ezen szektorában a 20. század második felében történt meg.

A II. világháború után tömegesen jelentek meg az óceánokon a hatalmas mennyiségű folyékony anyagot (elsősorban kőolajat) szállító tankerhajók és az óriási tömegű darabárut célba juttató konténerhajók. (Az első tankerhajó az 1880-as években épült.)

Az új hajótípusok megjelenésével csökkent a rakodási veszteség, a rakodási idő és a költség. (Az egyedüli „problémát” a hosszú szállítási idő jelenti.) A gigászi méretű szállítóhajók útvonalai szinte az egész földgolyót behálózzák, s hasonlóan gigászi teherkikötők kialakulásához vezetnek.

Felülnézet

A hajók átlagos hosszúsága 200-400, méter, szélességük 30-70 méter, merülésük pedig 15-30 méter körüli. Sebességük nem haladja meg a 15-16 csomót (28-30 km/h).

A test kialakításakor a két legfontosabb szempont a hajó egyensúlyának (biztonságának) és teherkapacitásának maximalizálása. Részben gazdasági (magas olajárak), részben politikai (Szuezi-csatorna zárva tartása) okokból az 1970-es években épültek a legnagyobb olajszállító hajók, közülük is a legnagyobb volt az 1979-ben átadott Seawise Giant a maga 456 m-es hosszával.

Fedélzet

Az olajszállító hajók manapság az olaj szállításának második legfontosabb eszközei a csővezetékek után. A hajótest kialakításában a célszerűség és a biztonság dominál. A hajóhíd, a legénység szállása és az üzemanyagtartályok mind a hajó hátsó részében kaptak helyet. A hajó nagy részét a szállító-és ballaszttartályok foglalják el. A fedélzet nagy része sík, rajta csővezetékek, csatlakozók, szelepek és közlekedőfolyosó található.

Méretek

  • Típusok - DWT: mértékegység, amely azt jelöli, hogy hány tonna tömeget tud egy hajó szállítani. (Nem értjük bele a hajó tömegét, viszont beletartozik a szállítmány, az üzemanyag, a ballaszt, az ivóvíz és a legénység tömege is.)
  • Kapacitás
  • Panamax – DWT 60 000 – 80 000
  • Aframax– DWT 80 000 – 120 000
  • Suezmax– DWT 120 000 – 200 000
  • VLCC– DWT 200 000 – 320 000
  • ULCC– DWT 320 000 – 520 000
  • 3 975 000 - Ennyi, 60 l-es üzemanyag-tartályú autót tölthetnénk meg üzemanyaggal egy Suezmax-típusú olajszállító hajó rakományából.

Az olajszállító hajókat méretük szerint osztályozzák. Míg a hatalmas, szupertankereknek is hívott VLCC és ULCC-típusú hajókat csupán néhány kikötő tudja fogadni a világon, és túl nagyok ahhoz, hogy átnavigáljanak számos csatornán és szoroson, a Panamax-, Aframax- és Suezmax-típusú hajókkal mindezek megoldhatóak. Elnevezésük arra utal, hogy mely útvonalon közlekednek, azaz méretük melyik csatornán vagy szoroson való átkeléshez megfelelő.

Balesetek

  • Nagyobb olajszállítóhajó-balesetek
  • Atlantic Empress - Tengerbe került olaj mennyisége: 287 000 t, baleset dátuma: 1979. 07. 19.
  • ABT Summer - Tengerbe került olaj mennyisége: 260 000 t, baleset dátuma: 1991. 05. 28.
  • Castillo de Bellver - Tengerbe került olaj mennyisége: 252 000 t, baleset dátuma: 1983. 06. 08.
  • Amoco Cadiz - Tengerbe került olaj mennyisége: 223 000 t, baleset dátuma: 1978. 03. 16.
  • Haven - Tengerbe került olaj mennyisége: 144 000 t, baleset dátuma: 1991. 04. 11.
  • Odyssey - Tengerbe került olaj mennyisége: 132 000 t, baleset dátuma: 1988. 11. 10.
  • Torrey Canyon - Tengerbe került olaj mennyisége: 119 000 t, baleset dátuma: 1967. 03. 18.
  • Sea Star - Tengerbe került olaj mennyisége: 115 000 t, baleset dátuma: 1972. 12. 19.
  • Urquiola - Tengerbe került olaj mennyisége: 100 000 t, baleset dátuma: 1976. 05. 12.
  • Irenes Serenade - Tengerbe került olaj mennyisége: 100 000 t, baleset dátuma: 1980. 02. 23.
  • Hawaiian Patriot - Tengerbe került olaj mennyisége: 95 000 t, baleset dátuma: 1977. 02. 23.
  • Independenta - Tengerbe került olaj mennyisége: 95 000 t, baleset dátuma: 1979. 11. 15.
  • Jakob Maersk - Tengerbe került olaj mennyisége: 88 000 t, baleset dátuma: 1975. 01. 29.
  • M/V Braer - Tengerbe került olaj mennyisége: 85 000 t, baleset dátuma: 1993. 01. 05.
  • Khark5 - Tengerbe került olaj mennyisége: 80 000 t, baleset dátuma: 1989. 12. 19.
  • Aegean Sea - Tengerbe került olaj mennyisége: 74 000 t, baleset dátuma: 1992. 12. 03.
  • Sea Empress - Tengerbe került olaj mennyisége: 72 000 t, baleset dátuma: 1996. 02. 15.
  • Nova - Tengerbe került olaj mennyisége: 70 000 t, baleset dátuma: 1985. 12. 06.
  • Katina P. - Tengerbe került olaj mennyisége: 67 000 t, baleset dátuma: 1992. 04. 19.
  • M/V Prestige - Tengerbe került olaj mennyisége: 64 000 t, baleset dátuma: 2002. 11. 15.
  • Exxon Valdez - Tengerbe került olaj mennyisége: 37 000 t, baleset dátuma: 1989. 01. 23.
  • Hebei Spirit - Tengerbe került olaj mennyisége: 11 000 t, baleset dátuma: 2007. 12. 07.

Animáció

  • Øresund
  • Boszporusz
  • Szuezi-csatorna
  • Hormuzi-szoros
  • Báb el-Mandeb szoros
  • Malaka-szoros
  • Panama-csatorna
  • Jóreménység foka
  • Arab-félsziget
  • Nigéria
  • Líbia
  • Venezuela
  • Északi-tengeri olajmező
  • Nagyobb olajszállítóhajó-balesetek
  • Atlantic Empress - Tengerbe került olaj mennyisége: 287 000 t, baleset dátuma: 1979. 07. 19.
  • ABT Summer - Tengerbe került olaj mennyisége: 260 000 t, baleset dátuma: 1991. 05. 28.
  • Castillo de Bellver - Tengerbe került olaj mennyisége: 252 000 t, baleset dátuma: 1983. 06. 08.
  • Amoco Cadiz - Tengerbe került olaj mennyisége: 223 000 t, baleset dátuma: 1978. 03. 16.
  • Haven - Tengerbe került olaj mennyisége: 144 000 t, baleset dátuma: 1991. 04. 11.
  • Odyssey - Tengerbe került olaj mennyisége: 132 000 t, baleset dátuma: 1988. 11. 10.
  • Torrey Canyon - Tengerbe került olaj mennyisége: 119 000 t, baleset dátuma: 1967. 03. 18.
  • Sea Star - Tengerbe került olaj mennyisége: 115 000 t, baleset dátuma: 1972. 12. 19.
  • Urquiola - Tengerbe került olaj mennyisége: 100 000 t, baleset dátuma: 1976. 05. 12.
  • Irenes Serenade - Tengerbe került olaj mennyisége: 100 000 t, baleset dátuma: 1980. 02. 23.
  • Hawaiian Patriot - Tengerbe került olaj mennyisége: 95 000 t, baleset dátuma: 1977. 02. 23.
  • Independenta - Tengerbe került olaj mennyisége: 95 000 t, baleset dátuma: 1979. 11. 15.
  • Jakob Maersk - Tengerbe került olaj mennyisége: 88 000 t, baleset dátuma: 1975. 01. 29.
  • M/V Braer - Tengerbe került olaj mennyisége: 85 000 t, baleset dátuma: 1993. 01. 05.
  • Khark5 - Tengerbe került olaj mennyisége: 80 000 t, baleset dátuma: 1989. 12. 19.
  • Aegean Sea - Tengerbe került olaj mennyisége: 74 000 t, baleset dátuma: 1992. 12. 03.
  • Sea Empress - Tengerbe került olaj mennyisége: 72 000 t, baleset dátuma: 1996. 02. 15.
  • Nova - Tengerbe került olaj mennyisége: 70 000 t, baleset dátuma: 1985. 12. 06.
  • Katina P. - Tengerbe került olaj mennyisége: 67 000 t, baleset dátuma: 1992. 04. 19.
  • M/V Prestige - Tengerbe került olaj mennyisége: 64 000 t, baleset dátuma: 2002. 11. 15.
  • Exxon Valdez - Tengerbe került olaj mennyisége: 37 000 t, baleset dátuma: 1989. 01. 23.
  • Hebei Spirit - Tengerbe került olaj mennyisége: 11 000 t, baleset dátuma: 2007. 12. 07.
  • Típusok - DWT: mértékegység, amely azt jelöli, hogy hány tonna tömeget tud egy hajó szállítani. (Nem értjük bele a hajó tömegét, viszont beletartozik a szállítmány, az üzemanyag, a ballaszt, az ivóvíz és a legénység tömege is.)
  • Kapacitás
  • Panamax – DWT 60 000 – 80 000
  • Aframax– DWT 80 000 – 120 000
  • Suezmax– DWT 120 000 – 200 000
  • VLCC– DWT 200 000 – 320 000
  • ULCC– DWT 320 000 – 520 000
  • 3 975 000 - Ennyi, 60 l-es üzemanyag-tartályú autót tölthetnénk meg üzemanyaggal egy Suezmax-típusú olajszállító hajó rakományából.

Szerkezet

  • hajóorr
  • kormánylapát
  • radar
  • árbócfény
  • kémény
  • hajóhíd
  • propeller
  • csővezetékek

Metszet

Miután az Exxon Valdez tankhajó 1989-ben zátonyra futott és 37 000 t olajjal szennyezte be az alaszkai partvidéket, a dupla fenekű és dupla falú hajók használatát írták elő. Az olajat a belső falon belül helyezik el. Így védik a környezetet egy esetleges baleset esetén a környezetszennyezéstől. Amikor a hajó tele rakománnyal közlekedik, a két fal közötti ballaszttartályokban levegő található, amikor üresen vagy kevesebb szállítmánnyal, akkor pedig meghatározott mennyiségű vízzel töltik fel azokat.

Útvonalak

  • Øresund
  • Boszporusz
  • Szuezi-csatorna
  • Hormuzi-szoros
  • Báb el-Mandeb szoros
  • Malaka-szoros
  • Panama-csatorna
  • Jóreménység foka
  • Arab-félsziget
  • Nigéria
  • Líbia
  • Venezuela
  • Északi-tengeri olajmező

Narráció

A tengeri szállítás már az ókorban kialakult. Bár az újkor kezdetén teljes átalakulás következett be, az igazi mennyiségi és minőségi robbanás az áruszállítás ezen szektorában a 20. század második felében történt meg.

A II. világháború után tömegesen jelentek meg az óceánokon a hatalmas mennyiségű folyékony anyagot szállító tankerhajók és az óriási tömegű darabárut célba juttató konténerhajók.

Az új hajótípusok megjelenésével csökkent a rakodási veszteség, a rakodási idő és a költség. A gigászi méretű szállítóhajók útvonalai szinte az egész földgolyót behálózzák, s hasonlóan gigászi teherkikötők kialakulásához vezetnek.

A hajók átlagos hosszúsága 200-400, méter, szélességük 30-70 méter, merülésük pedig 15-30 méter körüli. Sebességük nem haladja meg a 15-16 csomót.

A test kialakításakor a két legfontosabb szempont a hajó egyensúlyának és teherkapacitásának maximalizálása. Részben gazdasági, részben politikai okokból az 1970-es években épültek a legnagyobb olajszállító hajók, közülük is a legnagyobb volt az 1979-ben átadott Seawise Giant a maga 456 m-es hosszával.

Az olajszállító hajók manapság az olaj szállításának második legfontosabb eszközei a csővezetékek után. A hajótest kialakításában a célszerűség és a biztonság dominál. A hajóhíd, a legénység szállása és az üzemanyagtartályok mind a hajó hátsó részében kaptak helyet. A hajó nagy részét a szállító-és ballaszttartályok foglalják el. A fedélzet nagy része sík, rajta csővezetékek, csatlakozók, szelepek és közlekedőfolyosó található.

Miután az Exxon Valdez tankhajó 1989-ben zátonyra futott és 37 000 t olajjal szennyezte be az alaszkai partvidéket, a dupla fenekű és dupla falú hajók használatát írták elő. Az olajat a belső falon belül helyezik el. Így védik a környezetet egy esetleges baleset esetén a környezetszennyezéstől. Amikor a hajó tele rakománnyal közlekedik, a két fal közötti ballaszttartályokban levegő található, amikor üresen vagy kevesebb szállítmánnyal, akkor pedig meghatározott mennyiségű vízzel töltik fel azokat.

Az olajszállító hajókat méretük szerint osztályozzák. Míg a hatalmas, szupertankereknek is hívott VLCC és ULCC-típusú hajókat csupán néhány kikötő tudja fogadni a világon, és túl nagyok ahhoz, hogy átnavigáljanak számos csatornán és szoroson, a Panamax-, Aframax- és Suezmax-típusú hajókkal mindezek megoldhatóak.

Kapcsolódó extrák

Kikötő

A kikötőkben biztosítani kell a megfelelő infrastruktúrát és szolgáltatásokat.

Konténerszállító hajó

A II. világháború után elterjedő konténerhajók kereskedelmi útvonalai napjainkban behálózzák az egész Földet.

Közlekedési hálózatok

A főbb közlekedési – szárazföldi, vízi, légi – útvonalak és csomópontok bemutatása.

A kőolajkút működése

A kőolaj felszínre szivattyúzását végző szerkezet.

Kőolaj-finomítás

A kőolajból lepárlással különböző termékeket, pl. gázolajat, benzint, kenőolajakat állítanak elő.

Panama-csatorna

A Panama-csatorna hajózási útvonalak lerövidítésére létrehozott mesterséges vízi út az amerikai kontinensen.

Szuezi-csatorna

A Szuezi-csatorna egy mesterséges vízi út a Vörös-tenger és a Földközi-tenger között.

Tengeri fúrótorony

Az acélszerkezet közepében hosszú cső hatol le a tenger aljzatába a kőolajat tartalmazó kőzetrétegig.

Világítótorony

A világítótornyok a hajók partközeli navigálását segítik.

Csalagút

A Csalagút egy tenger alatt futó vasúti alagút, mely Nagy-Britanniát és Franciaországot köti össze.

RMS Queen Mary 2 (2003)

A Queen Mary 2 építésekor a világ legnagyobb utasszállító hajója volt.

A Kisfaludy gőzhajó (1846)

Az első balatoni lapátkerekes gőzhajó próbaútja 1846-ban volt.

Clermont gőzhajó (1807)

Robert Fulton amerikai mérnök megalkotta az első működőképes, gőzgéppel hajtott lapátkerekes gőzhajót.

Diera (ókori hadihajó)

A diera jellegzetes döfőorral ellátott, két evezősoros, vitorlás hadihajótípus volt, melyet több ókori nép is használt.

Dzsunka

A jellegzetes szárnyvitorlákkal felszerelt kantoni dzsunkát kereskedelmi és katonai célokra is használták.

Hadihajó (HMS Dreadnought, 1906)

A „Félelem nélküli” az Angol Királyi Haditengerészet büszkeségeként forradalmasította a csatahajó-építést.

Santa Maria (15. század)

Kolumbusz Kristóf háromárbocos, „Szent Mária” névre hallgató karakkja volt korszakalkotó utazásának zászlóshajója.

Tarawa LHA–1 (1976)

Az 1940-es évektől kezdve az egyre hatalmasabb méretű repülőgép-hordozók váltak az óceánok uraivá.

Titanic (1912)

Az RMS Titanic a 20. század elején a világ legnagyobb utasszállító hajója volt.

USS Missouri (USA, 1944)

A II. világháború idején hadrendbe állított Iowa-osztályú amerikai csatahajó még az Öbölháborúban is szolgált.

USS Ohio (USA, 1979)

A nukleáris meghajtást először az USA haditengerészete alkalmazta tengeralattjárók építésénél a 20. század közepén.

Vitorlás hajók

Az általában kereskedelmi vitorlásként használt szkúner hajótípus a 16-17. századi Hollandiában alakult ki.

Kosárba helyezve!