A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Otto Lilienthal sárkányrepülője

Otto Lilienthal sárkányrepülője

Otto Lilienthal német mérnök 1891-ben hajtotta végre első sikeres felszállását az általa tervezett egyfedelű siklógéppel.

Technika, háztartástan

Címkék

Otto Lilienthal, sárkányrepülő, repülés, siklórepülés, aerodinamika, közlekedés, technika

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Milyen nemzetiségű volt\nOtto Lilienthal?
  • Mikor építette meg Otto Lilienthal a No. 11 siklógépet?
  • Készülhetett-e fotó Otto Lilienthalról?
  • Igaz-e, hogy Otto Lilienthal fémszerkezetes gépeket épített?
  • Igaz-e, hogy a Lilienthal-féle gépeket nem használták fel hadi célokra?
  • Épített-e Otto Lilienthal működő motoros gépeket?
  • Igaz-e, hogy Otto Lilienthal kezdetben csapkodószárnyas gépeket tervezett?
  • Mekkora távolságot tett meg\nOtto Lilienthal siklógépeivel?
  • Hány siklógépet épített Lilienthal?
  • Hány fedelű siklógépeket épített Lilienthal?
  • Hogyan kormányozták a Lilienthal-féle repülőt?
  • Képesek lehetnek-e repülni a levegőnél nehezebb szerkezetek?
  • Igaz-e, hogy egy ereszkedő repülőre ható erők eredője felfelé mutat?
  • Igaz-e, hogy a Wright fivérek repülőgépük megépítésekor felhasználták Otto Lilienthal eredményeit?
  • Igaz-e, hogy Otto Lilienthal sosem repült, mert tériszonya volt?
  • Igaz-e, hogy Otto Lilienthal halálát egy repülőbaleset okozta?
  • Mi volt Otto Lilienthal utolsó mondata?

Jelenetek

Sárkányrepülő

Lilienthal találmánya

A Lilienthal testvérek korán felismerték a repülés három alaptényezőjét (felhajtóerő, hajtóerő, kormányzás), és első eszközeiket is ezek figyelembe vételével készítették.
Először csapkodószárnyú modelleken dolgoztak (kis gőzgépet is konstruáltak hozzá), de a kudarcok után áttértek a lebegőszárny-kísérletekre. 1874-ig számos ilyen szerkezetet fejlesztettek ki.

Otto Lilienthal (1890-től már egyedül) textilszövetből és fűzfavesszőből megépítette egysíkú szerkezetét, melyet testsúlyának áthelyezésével kormányozott. Egyre többet repült, s egyre több tapasztalatra tett szert, melyek alapján tökéletesítette szerkezeteit.
Felszállásait mindig egy magaslatról, a széllel szemben történő nekifutással indította. Kezdetben 50-100, később már 250-350 métert is megtett a levegőben.

Összesen legalább 18 siklógépet készített, melyek közül 15 db egy- és 3 db kétfedelű volt. Legfejlettebb szerkezete az 1895-ben megalkotott egyfedelű No. 11 volt, melyből 8 példány is készült (ebből kettőt Angliába adott el).

Találmányainak legnagyobb hiányossága az volt, hogy a pilóta csak a lábával tudott testsúlyt áthelyezni. Ez behatárolta a szerkezet kanyarodási képességét, és védtelenné tette az oldalsó széllökésekkel szemben is.

Repülés

A levegő meghódítása

A repülésben az első „szakszerű” kísérletek Leonardo da Vinci nevéhez fűződtek. Találmányait (pl. ejtőernyő, csapkodó szárnyas repülőszerkezet) az utókor később továbbfejlesztette.
A levegő első sikeres meghódítása hőlégballonnal történt. A francia Montgolfier testvérpár által tervezett ballon 1783-ban, Párizsban emelkedett a levegőbe – akkor még lekötve. Az első szabad repülést de Rozier (a pilóta) még ugyanabban az évben végrehajtotta.

Természetesen a repülésnek más, nem kevésbé fontos ágai is voltak már a kezdetektől. Ezek közé tartozott a siklórepülés is.
Mivel az emberi erő által mozgatott szerkezetek kudarcot vallottak, a kísérletezők áttértek a csupán a szél felhajtóereje által hajtott siklórepülők tervezésére. Az első, tényleges repülést produkáló szerkezet Sir George Cayley találmánya volt (1853).

Otto Lilienthal 1891-ben próbálta ki saját tervezésű és kivitelezésű siklórepülőjét. Az a szerkezet vált a későbbi modern sárkányrepülők előfutárává. Maga Lilienthal erről így nyilatkozott: „Kitalálni egy repülőgépet, az semmi. Megépíteni egyet, az valami. De repülni vele, az minden.”

Lilienthal szemével

A repülés úttörője

Otto Lilienthal (1848–1896) német mérnök már gyermekkorában (testvérével, Gustavval közösen) eldöntötte, hogy fényt derít a repülés titkára. Számos megfigyelést végeztek a madarak röptével kapcsolatban. Első szerkezeteiket is együtt készítették.

A kezdeti kudarcok hatására azonban testvére felhagyott a tevékenységgel, így a közben már egy gépgyárat irányító Otto egyedül hódolt szenvedélyének.
Először tervrajzain, később a gyakorlatban is egyre-másra születtek a folyamatosan tökéletesített szerkezetek.
1891-től már kisebb ugrásokat is végrehajtott egy Berlin közelében levő mezőn (Nagy-Lichterfelde), egy mesterséges dombon. Pár évvel később a rhinowi hegyekben siklott, egyre nagyobb távolságokat megtéve. Összesen mintegy 2000 repülést hajtott végre.

1896. augusztus 9-én legújabb, kétfedelű kísérleti siklógépe repülés közben egy oldalsó széllökés miatt felborult és kb. 15 méter magasból lezuhant. Lilienthalnak eltört a gerince, és másnap meghalt. A legendás aviatikus (repülési szakértő) állítólagos utolsó szavai hűen tükrözik szenvedélyes elhivatottságát: „Áldozatok nélkül pedig nem megy...”

Otto Lilienthal

Szerkezet

  • merevítőhuzal
  • faszerkezet
  • szárny
  • farokrész
  • vászon

Narráció

Otto Lilienthal egy német mérnök volt, aki a 19. század második felében élt és alkotott. Testvérével sokat tanulmányozták a madarak röptét, így korán felismerték a repülés három alaptényezőjét (felhajtóerő, hajtóerő, kormányzás).
Kezdetben csapkodó szárnyú modelleket készítettek. A kudarcok hatására később áttértek a csupán a szél felhajtóereje által hajtott siklórepülők tervezésére, a lebegőszárny-kísérletekre.

Miután testvére felhagyott a próbálkozásokkal, Lilienthal egyedül folytatta a szerkezetek megtervezését, összeszerelését és a repülési kísérleteket.
Fűzfavesszőből és vászonból összesen legalább 18 siklógépet készített. Mindig egy magaslatról, széllel szemben futva indította az ugrásait, melyek során a fokozatos fejlesztések hatására esetenként már 300 métert is megtett a levegőben.

Az aviatika szakembere az animáción látható egysíkú szerkezetét testsúlyának áthelyezésével kormányozta. Ám mivel ezt csak a lábának mozgatásával tudta megtenni, a sikló kanyarodási képessége meglehetősen korlátozott volt.
Az 1891-ben, Berlinben kipróbált szerkezet vált a későbbi sárkányrepülők előfutárává. Maga Lilienthal erről így nyilatkozott: „Kitalálni egy repülőgépet, az semmi. Megépíteni egyet, az valami. De repülni vele, az minden.”

Kapcsolódó extrák

A kerékpár fejlődése

Az először játékszernek gúnyolt kerékpár változása hű tükre az elmúlt három évszázad...

Hogyan működik a szonár?

A kibocsátott hangimpulzusok visszaverődéseinek segítségével alkot képet.

Formula–1 (versenyautó)

A Formula–1 (Forma–1, F1) az autóversenyek legmagasabb, és egyben legnépszerűbb kategóriája.

Pilóta nélküli légijárművek (UAV)

A pilóta nélküli légijárművek (drónok) felhasználási köre folyamatosan növekszik.

MÁV M61 dízelmozdony („Nohab”, 1963)

A Magyar Államvasutak kötelékébe tartozó M61-es sorozat legendás dízelmozdonyának...

Zeppelin-léghajó, LZ 129 Hindenburg

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Rendőrjárőr

Az animáció segítségével megismerhetjük a járőrautó felépítését és a járőr felszerelését.

Junkers JU 52 (1932)

A német Junkers cég Ju 52 modellje a II. világháború előtti időszak legelterjedtebb...

Kosárba helyezve!