A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Postakocsi-hálózat (Nagy-Britannia, 18. század)

Postakocsi-hálózat (Nagy-Britannia, 18. század)

A motoros járművek megjelenése előtt az utasok, levelek és az egyéb küldemények lovak által húzott postakocsikon jutottak el a címzettekhez.

Történelem

Címkék

postakocsi, posta, utazás, lovaskocsi, futár, kovács, lovász, Anglia, közlekedés, kocsi, csomag, küldemény, utas, kabin, újkor, hálózat, állomás

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Mit jelent a delizsánsz szó?
  • Igaz-e az állítás?\n1752-ben postakocsijárat indult Buda és Bécs között.
  • Igaz-e az állítás?\n1722-től a levélszállítás állami monopólium lett.
  • Mikor jelent meg Mária Terézia postapátense?
  • Melyik két település között indult el menetrendszerű postakocsi-forgalom 1752-ben?
  • Mikor helyezték ki az első levélszekrényeket Magyarországon?
  • Igaz-e az állítás?\nA postabélyegeket 1850-től kezdték el használni Magyarországon.
  • Általában hány lovat használtak\na postakocsik vontatására?
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik 6-7 utas szállítására voltak alkalmasak.
  • Milyen funkciót NEM láttak el \na postakocsi állomások?
  • Milyen sűrűn helyezkedtek el\na postakocsi-állomások?
  • Igaz-e az állítás?\nA 18. század végén nem volt postakocsijárat Buda és Bécs között.
  • Igaz-e az állítás?\nA 19. században a levélszállítást magánvállalkozások végezték.
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik az utasok igényei szerinti útvonalon közlekedtek.
  • Igaz-e az állítás?\nA postabélyegeket csak az 1900-as évek második felében kezdték el használni.
  • Mit szállítottak a postakocsik?
  • Mit NEM szállítottak a postakocsik?
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik előre meghatározott menetrend szerint közlekedtek.
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik előre meghatározott útvonalon közlekedtek.
  • Mit szállítottak a postakocsik?
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik legfeljebb 7-8 utas szállítására voltak alkalmasak.
  • Milyen műhely volt a legtöbb postakocsi-állomáson?
  • Milyen műhely volt a legtöbb postakocsi-állomáson?
  • Melyik században indult meg a posta küldemények szállítása Angliában?
  • Mikor hozták létre a postakocsi-állomások rendszerét Angliában?
  • Melyik század közepétől vette át a vasút a postakocsik feladatát Angliában?
  • Mi vette át a postakocsik feladatkörét a 19. század közepén Angliában?
  • Legfeljebb hány fő foglalhatott helyet a postakocsik fülkéjében?
  • Hol foglalt helyet a postakocsi fegyveres kísérője?
  • Mit tároltak a fegyveres kísérő ülése alatti ládában?
  • Hová pakolták az utasok poggyászait?
  • Mekkora volt a postakocsik átlagsebessége a 18. századi Angliában?
  • Mennyi idő alatt tette meg a postakocsi a Bristolból Londonba vezető kb. 200 km-es utat 1784-ben?
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsik fegyveres kísérői jól fizetett postai alkalmazottak voltak.
  • Mi NEM szerepelt a postakocsik külsején?
  • Melyek voltak az angliai postakocsik jellegzetes színei?
  • Igaz-e az állítás?\nA postakocsi-állomásokon pihent lovakat fogtak a kocsi elé.

Jelenetek

Postakocsi

  • a postai küldemények ládája
  • a kísérő helye
  • a kísérő fegyverének tárolója
  • poggyászok
  • az utasok helye
  • kocsis
  • utasfülke (4 fő)
  • fellépő
  • a Bath-rend jelvényei
  • a postakocsi száma
  • Royal Mail
  • királyi címer
  • kiinduló állomás és végállomás

A korabeli postakocsikat általában 4 ló húzta. 4 utas a kocsi fülkéjében, 3-4 pedig kívül, kocsis mögött és mellett utazhatott.

A kocsi tetején szállították a poggyászokat. A kocsi végében egy egyenruhás postai alkalmazott, a lőfegyveres kísérő foglalt helyet, aki a küldemények biztonságáért felelt.
A küldeményeket a kísérő ülése alatti ládában tárolták. Az igen jól megfizetett kísérők az állomások között egy pillanatig sem hagyhatták el az „őrhelyüket”.

A Palmer ötletei nyomán 1784-ben Bristolból Londonba induló postakocsi a kb. 200 km-es távolságot az addigi 38 óra helyett 16 óra alatt tette meg.
Ám az utak elég rosszak voltak, így a postakocsik nyáron 11-13, télen pedig csak kb. 8 km/h sebességgel közlekedtek. A 19. század második felében, Viktória királynő uralkodása alatt jelentősen javítottak az angliai utak minőségén, így némileg gyorsabbá vált a kocsiközlekedés is.

Állomás

A postai küldemények szállítása a 17. század közepe óta működött Angliában – nem túl hatékonyan.
A küldeményeket lovas futárok vitték az egyik postahivataltól a másikig, így a szállítás elég lassú és nagyon veszélyes volt. 1782-ben egy tehetős bath-i polgár, John Palmer javaslatot nyújtott be a londoni postahivatalnak a rendszer megreformálására.

Ötletének lényege a postakocsi-állomások rendszerének kiépítése volt, melyek között a fegyveres kísérővel ellátott, utasokat is szállító postakocsik váltott lovakkal közlekedhetnek. Az elképzelés az angliai posta reformjainak elindítójává vált.
Palmer ötlete nyomán egyre-másra jöttek létre a postakocsi-állomások. Ezek 16-24 kilométerenként helyezkedtek el, láncot képezve a nagyobb városok között.

Az állomások mindennel fel voltak szerelve, melyek a postai küldemények és az utasok fogadásához és továbbszállításához szükségeltettek. A fogadós és a cselédek az utasok, a lovászok pedig a lovak kényelméről gondoskodtak. Kovácsok és bognárok dolgoztak azért, hogy a rendszer zökkenőmentesen működhessen.

A 19. század közepére azonban az új rendszer is elvesztette alapvető funkcióit, hiszen akkor már vasparipák pöfögtek a kiépülő vasúthálózat útvonalain.

Felépítése

  • országút
  • a személyzet szállása
  • szénatároló padlás
  • kapu
  • lovász
  • istálló
  • kiadó szobák (szegényebb utasoknak)
  • kocsis
  • kocsigarázs
  • utas
  • cseléd
  • kovácsműhely
  • bognárműhely
  • fogadó (tehetősebb utasoknak)
  • veteményeskert

Utasként

Útvonalak

  • Exeter
  • Dorchester
  • Porthsmouth
  • Brighton
  • Dover
  • Bristol
  • London
  • Bath
  • Cardiff
  • Pembroke
  • Gloucester
  • Worcester
  • Newport
  • Cambridge
  • Ipswich
  • Norwich
  • Derby
  • West Chester
  • Holyhead
  • Doncaster
  • Shrewsbury
  • Louth
  • Hull
  • York
  • Lancaster
  • Carlisle
  • Newcastle
  • Edinburgh
  • Glasgow

Séta

Animáció

  • a postai küldemények ládája
  • a kísérő helye
  • a kísérő fegyverének tárolója
  • poggyászok
  • az utasok helye
  • kocsis
  • utasfülke (4 fő)
  • fellépő
  • Exeter
  • Dorchester
  • Porthsmouth
  • Brighton
  • Dover
  • Bristol
  • London
  • Bath
  • Cardiff
  • Pembroke
  • Gloucester
  • Worcester
  • Newport
  • Cambridge
  • Ipswich
  • Norwich
  • Derby
  • West Chester
  • Holyhead
  • Doncaster
  • Shrewsbury
  • Louth
  • Hull
  • York
  • Lancaster
  • Carlisle
  • Newcastle
  • Edinburgh
  • Glasgow

Narráció

A 18. század végén jelentős fejlődésen ment keresztül az angliai postahálózat. John Palmer javaslatára postakocsi-állomások hálózatát hozták létre, melyek láncszerű kapcsolatot jelentettek a városok között.

A postakocsi-állomások megfelelő szállást és ellátást biztosítottak az utasoknak, miközben pihent lovakkal és hozzáértő mesteremberekkel segítették a postakocsi gyors továbbindulását.
A négy ló által húzott postakocsi belsejében 4, a kocsis melletti és mögötti külső ülőhelyeken pedig további 3-4 utas foglalhatott helyet.
A poggyászokat a tetőn helyezték el. A postakocsikat fegyveres postai alkalmazottak kísérték, akik a kocsi hátsó részén, a postai küldeményeket tároló láda felett ültek.

A reformok sikeresek voltak, hiszen egy rendkívül hatékony hálózat jött létre a 19. század elejére. Bár a vasút térhódítása a postakocsik szerepének átalakulásához vezetett, még a 19. század második felében is fellelhetők voltak Anglia útjain.

Kapcsolódó extrák

A teherszállítás fejlődése

Az animáció a közúti teherfuvarozás fejlődését foglalja össze a lovaskocsitól a modern kamionokig.

James Watt gőzgépe (18. század)

A skót mérnök által tökéletesített gőzgép sokféle alkalmazási lehetőségével forradalmasította a technikát.

Közlekedési hálózatok

A főbb közlekedési – szárazföldi, vízi, légi – útvonalak és csomópontok bemutatása.

Londoni Tower

A londoni Tower épületegyüttesének izgalmas története már csaknem ezer éve íródik.

A kerékpár fejlődése

Az először játékszernek gúnyolt kerékpár változása hű tükre az elmúlt három évszázad technikai fejlődésének.

Ágyú működése (18. század)

Az újkori tűzfegyverek fontos darabja volt a szárazföldön és vízen is használható ágyú.

Angol hadihajó (18. század)

Az angolok élen jártak a vitorlás hadihajók építésében a 17-19. században.

Rocket gőzmozdony (1829)

George Stephenson angol mérnök gőzmozdonya egy 1829-ös verseny megnyerésével indult világhódító útjára.

Textilipari találmányok a 18. században

A 18. századi találmányoknak köszönhetően a textilipar hatalmas fejlődésen ment át.

Újkori nyugat-európai ruhaviseletek (19. század)

A ruhadarabok az adott kor és terület népességének életmódjáról és kultúrájáról is árulkodnak.

Az Oktogon a 20. század elején (Budapest)

Ez a különleges tér a századfordulós főváros jellegzetességének számított.

Esterházy-kastély (Fertőd)

A fertődi kastélyhoz tartozó épületegyüttes és park joggal kapta a "Magyar Versailles" elnevezést.

Hogyan működik a hálózat?

A világméretű hálózat, az internet segítségével nagy távolságra is rendkívül gyorsan továbbíthatunk adatokat.

A gépkocsi fejlődése

Az animáció a gépkocsi fejlődését foglalja össze a kezdetektől napjainkig.

Polgári szalon

Egy tipikus polgári szalon berendezésének bemutatása, és összehasonlítása a modern nappalival.

Kosárba helyezve!