A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Quinquereme (Kr. e. 3. század)

Quinquereme (Kr. e. 3. század)

A több evezősorral rendelkező vitorlás a hellenizmus időszakának jellegzetes hadihajója volt.

Történelem

Címkék

Quinquereme, vitorlás, csatahajó, triremis, segédvitorla, hellenizmus, evezősor, tengeri harcászat, hajó, háború, hadviselés, flotta, ókor, Róma, történelem, tengeri, katona, legénység, Földközi-tenger, közelharc, csapóhíd, csata

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

Három evezősoros hadihajó

  • corvus
  • varázsszemek
  • döfőorr
  • evezősorok
  • négyszögletes vitorla
  • árboc

Felülnézet

Fedélzet

Csapóhíd működése

Metszet

Szerkezet

  • corvus
  • hossza: 11 méter
  • hossza: 37 méter
  • 30 tengerész
  • 120 katona
  • 270 evezős
  • szélessége: 4 méter

Animáció

  • hossza: 37 méter
  • 30 tengerész
  • 120 katona
  • 270 evezős
  • szélessége: 4 méter

Narráció

A háború már az ókorban is kiterjedt a tengerekre. A római korban legendás csaták zajlottak a rómaiak és a punok között a Földközi-tengeren, annak birtoklásáért.
Persze a hatékony tengeri hadviseléshez megfelelő eszközökre volt szükség. A rómaiak hajózási ismereteiket másoktól vették át. Hadihajóikat görög, etruszk és karthágói minták alapján építették.
A hellenisztikus korszak leginkább ütőképes hadihajó-típusa a három evezősorral rendelkező triremis volt. A római hadiflotta quinquereme hajóin is három evezősort alakítottak ki.

A hajótípus nevében szereplő ötös szám arra utal, hogy a felső két evezősorban 2-2, az alsóban pedig 1-1 ember húzta az evezőket.

Az átlagosan 37 méter hosszú és 4 méter széles hajó fő árbocán egy hatalmas négyzetes keresztvitorla volt, mely kedvező széljárás esetén segítette a 270 evezős munkáját. A quinquereméken a 30 fős legénységen kívül 120 katona tartózkodott.

A hajótest elejére egy érc döfőorrt helyeztek el, mellyel csata közben meglékelhették az ellenséges hajókat. Mégsem e döfőorr volt a római hadihajók legfélelmetesebb fegyvere. A köztársaság korának római hadserege a szárazföldön volt igazán ütőképes.

Ezért a hadihajókra egy corvusnak nevezett, általában 9-11 méter hosszú csapóhidat szereltek.
Az ellenséges hajó mellé érve eltörték annak evezőit, így téve mozgásképtelenné az áldozatot. A csapóhidat leengedték, melynek kampója belevágódott a fedélzetbe. Egy másik kampóval egymáshoz rögzítették a két vitorlást, így a katonák átmasírozhattak a másik hajóra - gyakorlatilag szárazföldi közelharcot vívva a tengeri ütközetben is.

Kapcsolódó extrák

Római katona (Kr. e. 1. század)

Az ókori Római Birodalom hadseregének zsoldoskatonái kiválóan képzettek és jól felszereltek voltak.

Diera (ókori hadihajó)

A diera jellegzetes döfőorral ellátott, két evezősoros, vitorlás hadihajótípus volt, melyet több ókori nép is használt.

A Római Birodalom provinciái és városai

Animációnk a Római Birodalom több száz éves történetét mutatja be.

Actiumi csata (Kr. e. 31)

A Hellász partjainál vívott csatában Octavianus döntő győzelmet aratott Antonius felett.

Legendás ókori birodalmak

Történelmünk évezredei alatt számos legendás birodalom született (majd dőlt romba).

Ókori egyiptomi vitorlás

Az ókori egyiptomiak folyami és tengeri hajói evezőkkel felszerelt, egy árboccal rendelkező vitorlások voltak.

Ókori görög kereskedelmi vitorlás

Vitorlásaik segítségével a hellének átvették a föníciaiaktól „a tenger fuvarosai” szerepet az ókorban.

Zámai csata (Kr. e. 202)

Az Afrikában, a második pun háború során vívott csatában Scipio római serege döntő vereséget mért Hannibál pun seregére.

Arkhimédész haditalálmányai (Kr. e. 3. század)

Az ókor egyik legzseniáisabb görög tudósa hadi jellegű találmányaival is maradandót alkotott.

Diocletianus palotája (Split)

Az erődszerű palotát Diocletianus római császár építtette szülőhelyének közelében, a tengerparton.

Polinéz katamarán

A polinézek hatalmas távolságokat szeltek át speciális hajóikkal.

Szalamiszi csata (Kr. e. 480)

A görög flotta kiváló taktikájának, illetve hajói gyorsaságának és fordulékonyságának köszönhette a sikert.

Tradicionális arab vitorlás (sambuk)

A legnagyobb arab vitorlás, a főleg kereskedelmi célokra használt sambuk a Perzsa-öböl vizeire jellemző.

Viking hajó (10. század)

A kiváló hajóépítő és hajózó nép férfijai hatalmas távolságokat tettek meg a tengereken és a folyókon.

Vitorlás hajók

Az általában kereskedelmi vitorlásként használt szkúner hajótípus a 16-17. századi Hollandiában alakult ki.

Angol hadihajó (18. század)

Az angolok élen jártak a vitorlás hadihajók építésében a 17-19. században.

Auróra cirkáló (1900)

Az orosz páncélos cirkáló nevét az 1917-es forradalom írta be a történelemkönyvekbe.

Hadihajó (HMS Dreadnought, 1906)

A „Félelem nélküli” az Angol Királyi Haditengerészet büszkeségeként forradalmasította a csatahajó-építést.

Tarawa LHA–1 (1976)

Az 1940-es évektől kezdve az egyre hatalmasabb méretű repülőgép-hordozók váltak az óceánok uraivá.

USS Missouri (USA, 1944)

A II. világháború idején hadrendbe állított Iowa-osztályú amerikai csatahajó még az Öbölháborúban is szolgált.

Kosárba helyezve!