A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Titanic (1912)

Titanic (1912)

Az RMS Titanic a 20. század elején a világ legnagyobb utasszállító hajója volt.

Technika, háztartástan

Címkék

Titanic, hajó, óceánjáró hajó, hajózás, utasszállító, luxusgőzös, katasztrófa, mentőcsónak, jéghegy, ütközés, hajócsavar, parancsnoki híd, fedélzet, White Star Line, transzatlanti, hajóroncs, közlekedés, technika

Kapcsolódó extrák

Kérdések

  • Igaz-e az állítás?\nA Titanic korának legnagyobb luxus óceánjárója volt.
  • Mikor bocsátották vízre a Titanicot?
  • Melyik vállalat tulajdonában volt\na Titanic?
  • Milyen hosszú volt a Titanic?
  • Mennyi volt a Titanic maximális sebessége?
  • Mennyi utast szállíthatott maximálisan a Titanic?
  • Hány főből állt a Titanic legénysége?
  • Mi volt a Titanic első útjának kiinduló kikötője?
  • Mi volt a Titanic első útjának tervezett végállomása?
  • Melyik napon süllyedt el a Titanic 1912-ben?
  • Melyik napon ütközött jéghegynek\na Titanic 1912-ben?
  • Melyik évben történt a Titanic katasztrófája?
  • Igaz-e az állítás?\nA Titanic hajóteste kettétört süllyedés közben.
  • Igaz-e az állítás?\nA Titanic utasainak túlnyomó többsége túlélte a katasztrófát.
  • Hol építették a Titanicot?
  • Melyik NEM volt a Titanic „testvérhajója”?
  • Mi volt a Titanic kapitányának vezetékneve?
  • Kiket szállítottak be elsőként\na mentőcsónakokba?
  • Melyik gőzös fogta elsőként\na Titanic S. O. S. jelzését?
  • Melyik gőzös vette fel a Titanic hajótöröttjeit?
  • Hány fő tartózkodott a Titanic fedélzetén a katasztrófa idején?
  • Hányan élték túl a Titanic katasztrófáját?
  • Hányan vesztették életüket a Titanic katasztrófája során?
  • Milyen magyar vonatkozása volt\naz utasokat mentő Carpathia gőzösnek?
  • Melyik óceánon található a Titanic hullámsírja?
  • Hány hajócsavarja volt a Titanicnak?
  • A fedélzet melyik része volt\na legközelebb a hajó orrához?
  • Hány kémény volt a Titanicon?
  • Mi NEM volt a Titanic fedélzetén?
  • Hol húzódott a Titanic (fő) rádióantennája?
  • Igaz-e az állítás?\nA Titanicon már nem helyeztek el árbockosarat.
  • Mekkora volt a Titanic legnagyobb szélessége (a vízvonalban)?
  • Mekkora volt a Titanic merülése?

Jelenetek

A Titanic

Hatalmas utasszállító, hatalmas katasztrófa

Az RMS Titanic a 20. század elején a világ legnagyobb luxus utasszállító hajója volt. A brit Olympic-osztályba tartozott. A monstrumot (két másikkal – RMS Olympic, Gigantic (Britannic) egyetemben) a White Star Line cég rendelte meg, mely így kívánta uralni az Atlanti-óceán személyforgalmát.
A hajó első útja az angliai Southamptonból (a francia Cherbourg és az ír Queenstown érintésével) New Yorkba vezetett. A célállomást azonban nem érte el a fedélzetén 2207 utast szállító óriás. 1912. április 14-én 23 óra 40 perckor jéghegynek ütközött, és másnap, hajnali 2 óra 20 perckor kettétört és elsüllyedt. Az utasoknak mindössze nem egészen egyharmada (705 személy) élte túl a katasztrófát.
A roncs két darabja 3821 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán fenekén, Új-Fundland partjaitól kb. 900 km-re. Megtalálását dr. Robert Ballard jelentette be 1985-ben.

titanic_jeghegy

A „gyilkos” jéghegy

titanic_sullyedese

A Titanic süllyedése

A hajócsavarok

Az úszó óriás

A hajócsavar hajtóerő kifejtésére szolgáló, körmozgást végző szerkezet. A kerékagy körül szabályosan elhelyezett felületekből (szárnyak vagy lapátok) áll.
A hajótest a hajócsavar által keltett tolóerő segítségével mozog (előre vagy hátra, a csavar forgásirányától függően). A nagyobb teljesítményű hajók csavarjainak szárnyai merevek.
A Titanic hatalmas tömegét összesen 50 ezer lóerő teljesítménnyel 29 gőzkazán, két négyhengeres gőzgép és egy gőzturbina hozta mozgásba a három bronz hajócsavar (a két szélén két háromágú, középen egy négyágú) segítségével. Sebessége 40 km/h-nál is nagyobb volt.

Animáció

A hajótat

A Titanic elsüllyedése

Felépítése

  • horgony
  • hajóorr
  • kosár
  • kabinablakok
  • rakodónyílás
  • daru
  • parancsnoki híd - A Titanic kapitánya a társaság egyik legtapasztaltabb tisztje, Edward John Smith volt, aki előtte az Olympic gőzöst irányította. Legfőbb tisztként Henry T. Wilde, első tisztként pedig William Murdoch teljesített szolgálatot a hajón.
  • kormányosfülke
  • tiszti negyed
  • mentőcsónak - Az eredeti tervekkel (64 db) ellentétben a Titanicon csak 20 darab mentőcsónakot helyeztek el, melyek összesen 1178 főt voltak képesek befogadni. Ám még így is meghaladta a mentőcsónakok száma a korabeli előírások által meghatározott értéket.
  • csónakfedélzet
  • elektromos csörlő
  • az első osztály bejárata
  • megfigyelő
  • az első osztály hajófedélzete
  • az első osztály társalgójának teteje
  • oldalkerítés
  • folyosó
  • a mérnökök hajófedélzete
  • a másodosztály hajófedélzete
  • kémény
  • rádióantenna - A Titanic kommunikációjáról két darab Marconi-rádió gondoskodott.
  • árboc
  • kötélhágcsó
  • szellőzőkürtő
  • hajótat
  • zászló (White Star Line) - Az 1869-ben alapított brit Óceáni Gőzhajózási Társaság a Titanic elvesztése miatt vált igazán ismertté.
  • hajócsavar

Luxushajó – mentőcsónakok nélkül

A Titanic testéből 4 hatalmas kémény és két árboc (egy első és egy hátsó) emelkedett ki. (A hajó magassága egy 11 emeletes lakóház magasságának felelne meg.) A rudak a rádiózást lehetővé tevő vezetékeket tartották. Két független, egyenként 1500 W teljesítményű Marconi-rádió látta el a kommunikációt. A hajó más fontos irányítóhelyiségeihez hasonlóan a rádiós szoba is a fedélzet első részében helyezkedett el. A kapitányi híd az első kémény előtt volt. A fedélzeten kaptak helyet a raktérbe való be- és kirakodást segítő daruszerkezetek is.
A katasztrófa súlyosságához nagymértékben hozzájárult az is, hogy csak 20 mentőcsónak volt a hajón (ezek közül is 4 összecsukható volt), bár az eredeti tervek még 64-ről szóltak. A csökkentést helyhiánnyal és a hajó sérthetetlenségével indokolták. A korabeli előírások még nem tették kötelezővé a teljes utaslétszámnak megfelelő férőhellyel ellátott mentőcsónakok felszerelését. (Ez a szabály a tragédia után megváltozott.)

titanic_ujsaghir

Újsághír a katasztrófáról

titanic_roncs

A hajóroncs az óceán mélyén

Méretei

  • magasság: 53 m - A gerinctől a kémények tetejéig.
  • árbocmagasság: 56 m
  • hosszúság: 269 m
  • szélesség: 28 m - Vízvonalban.
  • merülés: 10,5 m
  • vízvonal
  • hajógerinc
  • ókori görög vitorlás
  • hosszúság: 8 m
  • Santa María
  • hosszúság: 25 m
  • Clermont
  • hosszúság: 46 m

A Titanic jellemzői

A Titanicot az észak-írországi Belfastban építette a Harland and Wolff hajógyár. Legnagyobb szélessége a vízvonalnál 28, hosszúsága 269 méter volt. A burkolatát képező acéllapokat 3 millió szegecs rögzítette. Az óriás összsúlya 53 147 tonna volt.
Az utasszállító luxus óceánjáró maximálisan 3547 fő szállítására volt képes. A hatalmas hajótestet számos szintre osztották, melyeken sétányokat alakítottak ki. Minden szinten volt külön konyha, étkező, kávézó és szalonhelyiség is. A rádiós szobán, postán és a hálókabinokon kívül úszómedence, törökfürdő, tornaterem és squash-pálya is volt rajta. A szintek közötti közlekedést lift segítette.

A vízzáró rekeszek

  • vízzáró rekeszek - A hajó építésekor 15 vízzáró kamrát alakítottak ki a testben. Még négy, egymás mellett elhelyezkedő kamra telítődése esetén sem süllyedt volna el a hajó. Azonban az ütközéskor a jéghegy felszakította az első öt rekesz oldalát a vízvonal alatt, így azok megteltek vízzel.

Narráció

A Titanic korának legnagyobb óceánjárója volt. A hatalmas hajót Thomas Andrews tervei alapján a Harland és Wolff hajóépítő üzem alkotta meg, Belfastban. Az építés 1909-ben kezdődött, a hajót 1911-ben bocsátották vízre.
Az Egyesült Királyság-beli White Star Line cég büszkesége 1912 áprilisában állt szolgálatba. Az óriás közel 30 méter széles és 270 méter hosszú volt, tömege meghaladta az 53 ezer tonnát. A külső burkolatát képező acéllapokat körülbelül 3 millió szegeccsel rögzítették.

A hatalmas tömeg mozgatásáról a gőzkazánok és gőzgépek által forgatott három óriási bronz hajócsavar (két háromágú a széleken, középen pedig egy négyágú) gondoskodott.

A gőzturbinák és -gépek összteljesítménye elérte a 50 ezer lóerőt. Így az óceánjáró akár 40 km/h sebességgel is szelhette a hullámokat.

A hatalmas hajótestet több fedélzetre osztották. A felső fedélzet síkjából kiemelkedtek a kémények és a rádiózáshoz szükséges kábeleket tartó (árboc)rudak. (A kommunikációról két független, nagy teljesítményű Marconi rádió gondoskodott.) A kapitányi híd az első kémény előtt kapott helyet.
20 mentőcsónakot helyeztek el a hajón (ebből 4 összecsukható volt).
A luxusgőzös fedélzetén közel 900 főnyi legénység tevékenykedett és igyekezett kiszolgálni a maximálisan kb. 3500 elhelyezhető utast.
A Titanic első útja az angliai Southamptonból a franciaországi Cherbourgba, onnan pedig az írországi Queenstown kikötőjébe vezetett. A végcél New York volt. Azonban 1912. április 14-én, éjjel 23 óra 40 perckor a hajó az Atlanti-óceánon jéghegynek ütközött, és mintegy két és fél órával később, kettétörve elsüllyedt. A tragédiában 1517-en (más források szerint 1494-en) vesztették életüket.
Még ma is viták tárgyát képezi az, hogy kinek (kiknek) a hibája okozta a Titanic katasztrófáját. A hajócsoda születését és bukását számtalan film, irodalmi és képzőművészeti alkotás dolgozta fel az évtizedek során.

Kapcsolódó extrák

RMS Queen Mary 2 (2003)

A Queen Mary 2 építésekor a világ legnagyobb utasszállító hajója volt.

Jéghegyek

A jéghegyek kisebb-nagyobb, tengeren úszó, édesvízből álló jégtömegek.

Olajszállító hajó

A 19. század vége óta jelen lévő olajszállító hajók napjainkban a legnagyobb méretű hajók közé tartoznak.

Tengeralattjáró

A hajótest átlagsűrűségének változtatásával a hajó alámerülhet, vagy a felszínre emelkedhet.

Világítótorony

A világítótornyok a hajók partközeli navigálását segítik.

A Kisfaludy gőzhajó (1846)

Az első balatoni lapátkerekes gőzhajó próbaútja 1846-ban volt.

Auróra cirkáló (1900)

Az orosz páncélos cirkáló nevét az 1917-es forradalom írta be a történelemkönyvekbe.

Hadihajó (HMS Dreadnought, 1906)

A „Félelem nélküli” az Angol Királyi Haditengerészet büszkeségeként forradalmasította a csatahajó-építést.

Konténerszállító hajó

A II. világháború után elterjedő konténerhajók kereskedelmi útvonalai napjainkban behálózzák az egész Földet.

Légpárnás hajó, mark III SR N4

A légpárnás hajó vízfelszín fölé emelkedve nagy sebesség elérésére képes.

Tarawa LHA–1 (1976)

Az 1940-es évektől kezdve az egyre hatalmasabb méretű repülőgép-hordozók váltak az óceánok uraivá.

Angol hadihajó (18. század)

Az angolok élen jártak a vitorlás hadihajók építésében a 17-19. században.

Clermont gőzhajó (1807)

Robert Fulton amerikai mérnök megalkotta az első működőképes, gőzgéppel hajtott lapátkerekes gőzhajót.

Diera (ókori hadihajó)

A diera jellegzetes döfőorral ellátott, két evezősoros, vitorlás hadihajótípus volt, melyet több ókori nép is használt.

Santa Maria (15. század)

Kolumbusz Kristóf háromárbocos, „Szent Mária” névre hallgató karakkja volt korszakalkotó utazásának zászlóshajója.

USS Ohio (USA, 1979)

A nukleáris meghajtást először az USA haditengerészete alkalmazta tengeralattjárók építésénél a 20. század közepén.

Vitorlás hajók

Az általában kereskedelmi vitorlásként használt szkúner hajótípus a 16-17. századi Hollandiában alakult ki.

Kosárba helyezve!