A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Zeppelin-léghajó, LZ 17 Sachsen (1913)

Zeppelin-léghajó, LZ 17 Sachsen (1913)

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

Technika, háztartástan

Címkék

léghajó, zeppelin, Sachsen, légi közlekedés, utasszállítás, hidrogéngáz, kormánylapát, magassági kormány, kabin, motorgondola, ballon, polgári, hadsereg, kereskedelmi, technika

Kapcsolódó extrák

Jelenetek

A Sachsen léghajó

A zeppelinek története

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó. A közlekedési eszközt tervezőjéről, a német Ferdinand von Zeppelin grófról nevezték el. (A fejlesztésekhez a magyar Schwarz Dávid szabadalmát is felhasználta.) Első léghajója 1900-ban emelkedett a levegőbe.
Az új konstrukció már az I. világháború előtt népszerűvé vált, elsősorban polgári (személyszállítás, postaszolgálat) célokra használták. Később megjelentek katonai változatai is (bombázó, felderítő céllal).
Az I. világháború után a polgári célokra épült zeppelinek reneszánszukat élték. A csúcspontot jelentő 1930-as években a hatalmas német léghajók (pl. a Graf Zeppelin és a Hindenburg) már az óceánokat is könnyedén átrepülték.
A Hindenburg léghajó katasztrófája (1937, Lakehurst) után hosszú időre felhagytak a használatukkal. Az 1990-es évektől kezdődően újra felfedezték a zeppelinek értékeit. Napjainkban főleg tudományos kutatásokra és luxusutazásokra használják őket.

von_zeppelin

Ferdinand von Zeppelin

Felülnézet

A zeppelin alakja és jellemzői

Az első zeppelinek egy hosszú, kúpos végződésű hengerhez hasonlítottak. Jellegzetes alakjukhoz a vezérsíkok is hozzátartoztak. Az I. világháború alatt alakult ki (elsősorban a Schütte-Lanz Luftschiffbau vállalat mérnökeinek köszönhetően) a később egyeduralkodóvá váló cseppforma és a kereszt alakú vezérsíkok a farokban.
A viszonylag kis méretű fülkéket a váz alsó részében alakították ki, de az egyenletes súlyeloszlás és a kisebb légellenállás miatt a test más részein (a vázon belül) is helyeztek el utasokat és szállított terheket.
Az orr-rész alján a törzsből kinyúló gondola jelentette az irányítást és a kommunikációt is végző „pilótafülkét”. Innen vezérelték a meghajtást jelentő motorokat is.
A léghajók legfontosabb erénye a kiváló kormányozhatóság, a terhelhetőség és a nagy hatótávolság. Az 1920-as és 1930-as évek zeppelinjei 200-250 méter hosszúak és kb. 100 ezer m3 térfogatúak voltak. Hasznos terhelésük 50-60 tonna, repülési magasságuk pedig 7000-8000 méter körül mozgott. Hatótávolságuk már a 10 ezer kilométert is elérhette.

Felépítés

  • hajótest
  • burkolat
  • oldalkormánylap
  • magasságikormány-lap
  • kabinok
  • motorgondolák
  • gondola

Szerkezet és meghajtás

A konstrukció legfontosabb jellemzője a hosszanti tartókból és gyűrűkből kialakított merev fémváz. A hagyományos (nem merev építésű, „egyballonos”) léghajókhoz képest így a zeppelinek képessé váltak nagyobb teher felemelésére, illetve több és erősebb motor beépítésére.
A külső héjon belül több elkülönített, hidrogéngázzal töltött ballon (cella) helyezkedett el egymás után. (Maga Zeppelin először a „kormányozható, levegőben közlekedő vonat” kifejezést használta új találmányára, annak belső alakja miatt.)
Fontos szerepet töltöttek be az ún. gázszellőztető tengelyek, melyek – biztonsági okokból – eltávolították a többlethidrogént. (Később a hidrogént felváltotta a biztonságosabb hélium.)
A zeppelinek meghajtását a legalább négy, már az I. világháború alatt is egyenként 260 lóerős teljesítményre képes motor biztosította (pl. 4 db 195 kW-os Maybach típusú motor). Akkori sebességük elérte a 130 km/h-t.

zeppelin_katasztrofa

Zeppelin-katasztrófa

Metszet

  • gáztartályok
  • vázszerkezet
  • tartóbordák

Kapcsolódó extrák

Zeppelin-léghajó, LZ 129 Hindenburg

A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajó.

A Montgolfier testvérek léghajója (18. század)

A francia testvérpár sikeres hőlégballonos repülése is hozzájárult a levegő meghódításához.

Hidrogén (H₂)

Színtelen, szagtalan, a levegőnél kisebb sűrűségű gáz. A világegyetem leggyakoribb eleme.

Hidrogén és oxigén reakciója

A hidrogéngáz és az oxigéngáz keveréke a durranógáz, ami meggyújtva felrobban.

Hidrogénmolekula kialakulása

A hidrogénmolekulában a hidrogénatomokat kovalens kötés tartja össze.

Adorján János motoros repülője (1910)

A Libelle (Szitakötő) névre keresztelt találmány a (magyar) repülés történetének egyik mérföldköve.

Asboth Oszkár kísérleti helikoptere (1928)

A repülés történetének mérföldköveként Asboth Oszkár első helikoptere 1928-ban a levegőbe emelkedett.

Otto Lilienthal sárkányrepülője

Otto Lilienthal német mérnök 1891-ben hajtotta végre első sikeres felszállását az általa tervezett egyfedelű siklógéppel.

Wright Flyer I repülőgép (1903)

A Wright fivérek megalkották az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb repülő eszközt.

Airbus A380 (2005)

A kétszintes, széles törzsű, óriási utasszállító repülőgép ötszáznál több férőhellyel rendelkezik.

Boeing 747 (1969)

A Jumbo Jet a világ egyik legismertebb utasszállító repülőgéptípusa.

Kosárba helyezve!