A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Az egészséges táplálkozás

Az egészséges táplálkozás

Az ember testének felépítése, működése, erőnléte, valamint közérzete nagyban függ a táplálkozástól. Lássuk, hogyan étkezhetünk egészségesen a mindennapokban!

04:18

Biológia

Címkék

táplálkozás, egészség, étkezés, ásványi anyag, vitamin, rost, fehérje, szénhidrát, zsír, olaj, olajos magvak, gabonafélék, hús, tojás, táplálék, diéta, étrend, ember, biológia

Kapcsolódó extrák

Narráció

Az egészséges táplálkozás
A táplálkozás alapvető életszükséglet, mert nélkülözhetetlen anyagokat juttat a szervezetbe.
Az ember testének felépítése, működése, erőnléte, valamint
közérzete nagyban függ a táplálkozástól.
A szervezet számára legkedvezőbb a napi ötszöri étkezés.
A legtöbb táplálékot az ebéddel kell magunkhoz vennünk.
Az is lényeges, hogy az étkezések közel azonos időben
történjenek, és közöttük nagyjából ugyanannyi idő teljen el.
A helyes táplálkozás szerint az energiaszükségletünk 50–60%-át szénhidrátok fedezik,
de a cukorfogyasztás ne haladja meg az összenergia 10%-át.
A kiegyensúlyozott étrendben a zsírszerű anyagok legfeljebb 30%-át,
míg a fehérjék 10 –15%-át adják a bevitt energiának.
Az egészséges táplálék fehérjében, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag,
nem zsíros, szénhidráttartalma a szükségesnél nem magasabb.
Az emberi sejtek nélkülözhetetlen eleme a fehérje.
Elsősorban a húsban, tojásban, tej és tejtermékekben található.
A növények közül a bab, a borsó és a lencse tartalmaz sok fehérjét.
Szénhidrátszükségletünket keményítőben gazdag élelmiszerek (pl. gabonafélék, burgonya),
illetve cukortartalmú gyümölcsök étrendbe állításával elégíthetjük ki.
A teljes kiőrlésű lisztből készült termékeknek, a zöldség- és gyümölcsféléknek magas a rosttartalma.
A rostokban gazdag ételek hosszabb ideig fenntartják a jóllakottság érzését.
Egészségünk megőrzése érdekében fontos a zsírszerű anyagok megfelelő kiválasztása.
A napi szükséglet kétharmad részét növényi olajok,
egyharmadát állati zsíroknak kell fedezni.
A zsírbevitelt sovány húsok, húskészítmények, tejtermékek fogyasztásával csökkenthetjük.
A szükségleten felüli zsírfogyasztás betegségek kialakulásához vezethet.
Zsírszerű anyagok nélkül a zsírban oldódó vitaminok sem szívódhatnának fel.
Ezeket a vitaminokat és előanyagaikat a tojás, a máj és a tejtermékek tartalmazzák.
Előfordulnak olajos magvakban, gabonafélékben és a zöldségekben.
Elengedhetetlen a táplálkozáshoz megfelelő mennyiségű víz fogyasztása.
A naponta szükséges 2 liter folyadékot részben italként,
részben ételeinkkel vesszük magunkhoz.
A legjobb szomjoltó a tiszta ivóvíz.
Vízben oldódó vitaminok gyümölcsökben, zöldségekben, hüvelyesekben, gabonafélékben, húsokban és tejtermékekben találhatók.
Változatos táplálkozással nemcsak a vitamin, hanem az ásványianyag-ellátottságunk is biztosítható.

Belső feliratok (labels)

Napi 5x étkezés, szénhidrátok 50-60%, maximum 10 % cukor, zsírok 30%, fehérjék 10-15%, rostokban gazdag ételek, 2/3 növényi olajok, 1/3 állati zsírok, 2 liter folyadék

Kapcsolódó extrák

A növényi sejtfal vizsgálata

Begóniaszárból készítettünk metszetet, majd megnéztük százszoros nagyítás alatt.

A sejtmag vizsgálata

Sokat hallhattunk már a növények sejtmagjáról. Most megmutatjuk, hogyan is néz ki valójában.

A vitaminok

Honnan tud vitaminokhoz jutni a szervezetünk?

Az ásványok

A kőzeteket ásványok építik fel, melyek a természetben gyakran tisztán is megtalálhatóak.

Kosárba helyezve!