A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Történelem 7.

Tartalomjegyzék
Az alábbi tartalmat jelenleg INGYENES hozzáféréssel tekinted meg.
Amennyiben szeretnél teljes hozzáférést az oldalhoz, kérlek, regisztrálj, jelentkezz be, és vásárold meg a szükséges elektronikus licencet vagy írd be a nyomtatott könyv hátuljában található kódot!
A közlekedés fejlődése
A vas az építőiparban is teret hódított. A világ első vashídját (balra) 1781-ben adták át Angliában. A hidat még ma is használják. Vasútvonalak Angliában. Figyeld meg a fenti térképvázlatokon, hogyan terjedt el a vasút alig egy évtized alatt!
A vas az építőiparban is teret hódított. A világ első vashídját (balra) 1781-ben adták át Angliában. A hidat még ma is használják. Vasútvonalak Angliában. Figyeld meg a fenti térképvázlatokon, hogyan terjedt el a vasút alig egy évtized alatt!
A vas az építőiparban is teret hódított. A világ első vashídját (balra) 1781-ben adták át Angliában. A hidat még ma is használják. Vasútvonalak Angliában. Figyeld meg a fenti térképvázlatokon, hogyan terjedt el a vasút alig egy évtized alatt!

A vas az építőiparban is teret hódított. A világ első vashídját (balra) 1781-ben adták át Angliában. A hidat még ma is használják. Vasútvonalak Angliában. Figyeld meg a fenti térképvázlatokon, hogyan terjedt el a vasút alig egy évtized alatt!

Az ipari forradalom nem bontakozhatott volna ki jó közlekedés nélkül. A gyárakban sok nyersanyagra volt szükség, valamint a kész terméket is el kellett juttatni a vásárlókhoz. Az árut viszont ott lehetett eladni, ahová még megérte elszállítani, vagyis ahol a szállítási költségek miatt nem vált túl drágáva.
Az igazi áttörést a vasút elterjedése jelentette. Az első vasútvonalat 1825-ben adták át Angliában, amelyen Stephenson [sztifinzon] gőzmozdonya pöfögött. Alig negyedszázaddal később a kontinensen is viharos gyorsasággal terjedt el a vasútépítés, hiszen képes volt nagy tömegű árut olcsón és gyorsan szállítani.
Az első használható gőzmozdonyokat Stephenson készítette. A rajzon a Rocket (ráket) nevű mozdonya látható
Az első használható gőzmozdonyokat Stephenson készítette. A rajzon a Rocket (ráket) nevű mozdonya látható

Az ipari forradalom jelentősége
Az ipari forradalom olyan gazdasági és társadalmi változást indított el, amely azóta is tart.
Átalakult az emberek magatartása és szemléletmódja is. Az ipari forradalom kezdete óta az európai embert egy új életérzés kerítette hatalmába. Úgy érzi, ha évről évre nem megy jobban a sora, akkor valami baj van az életében.
Olvasd el az alábbi korabeli szemelvényt! A szöveg szerint mi a jó kereskedelem titka?
„Jó az a kereskedelem, amely olyan iparcikkeket exportál*, amelyek teljesen hazai alapanyagból vagy terményből készültek. Szintén láthatóan előnyös az a kereskedelem, amely segít megszabadulni a feleslegektől. Szintén vitathatatlanul nagyon előnyös azon külföldi alapanyagok behozatala, amelyet hazánkban dolgoznak fel, különösen, ha az áruk megmunkálásuk után ismét külföldre kerülnek; ilyen például a spanyol gyapjú... A kereskedelem hasznot hozó formája az áruszállítás egy idegen országból egy másik idegen országba. Hajóink sokszor vesznek részt ilyen kereskedelemben...”
1. Mit értünk ipari forradalom alatt, és melyek ennek jellemzői?
    Miért nevezhetjük e korszakot a gőzgépek korának is?
2. Miért volt a mezőgazdaság fejlődése az ipari forradalom kibontakozásának előfeltétele?
3. Milyen hasonlóságok, illetve különbségek vannak a manufaktúra és a gyár között?
4. Miért vált fontossá a közlekedés fejlődése? Miért jelentett erre megoldást a vasút?
5. Alakítsatok egy képzeletbeli részvénytársaságot! Határozzátok meg, hogy melyik iparágba akartok
    befektetni, és ehhez milyen eszközök szükségesek!
    Rögzítsétek, hogy ki mekkora tőkével száll be a vállakozásba, illetve hogyan részesedik a haszonból!
Leckéhez tartozó extrák

Rocket gőzmozdony (1829)

George Stephenson angol mérnök gőzmozdonya egy 1829-ös verseny megnyerésével indult világhódító útjára.

Clermont gőzhajó (1807)

Robert Fulton amerikai mérnök megalkotta az első működőképes, gőzgéppel hajtott lapátkerekes gőzhajót.

BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony

A British Railways kötelékébe tartozó, külön osztályt képező gőzmozdonyok az 1950-es években készültek.

Rocket gőzmozdony (1829)

Clermont gőzhajó (1807)

BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony

Kosárba helyezve!