A kosarad üres

Vásárlás

Darab: 0

Összesen: 0,00

0

Természetismeret 5.

Ősz a kertben
Egy kert minden évszakban más és más, így évszakonként másként zajlik benne az élet. A hosszú téli pihenő után tavasszal virágba borulnak és kizöldülnek a fák, benépesül a veteményes. Rovarok dongják körül a virágokat és a sziromhullás után fejlődésnek indul a termés. Azt mondják, a nyár neveli, az ősz érleli a termést. Ezért a szeptember és az október a gyümölcsérlelés és a betakarítás hónapjai.
Szeptember elején szedik a szilvát, a paprikát és a burgonyát. A hónap közepétől almaszedőktől hangosak a kertek. Később a szőlőszüret, azután pedig a dióverés ideje következik. Az októberi napokon gyűjtik be a fejes káposztát, a karalábot és a karfiolt. A sárgarépát és a petrezselymet pedig csak a fagy beállta előtt szedik fel.
A betakarítás után megtelnek a tárolók, pincék, vermek. Nagyon fontos, hogy a tárolás jól sikerüljön, és az eltett gyümölcs, zöldség kitartson az „újig”. Ezek nélkülözhetetlen táplálékaink. Biztosítják szervezetünk ásványianyag-ellátását, vitaminszükségletét, a bennük levő savak segítik az emésztést. Ezért nem múlhat el nap, hogy zöldség vagy gyümölcs – főzve vagy nyersen – ne kerüljön asztalunkra.
A hazai fogyasztókon kívül külföldön is jól ismerik a magyar zöldség- és gyümölcsféléket. Világhírre tett szert a makói hagyma, a szegedi, kalocsai fűszerpaprika, a nagykőrösi uborka, a szabolcsi alma, a kecskeméti kajszibarack és a tokaji, badacsonyi, villányi bor.
A paprika betakarítása
A paprika betakarítása

A paprika betakarítása

Ahhoz, hogy termékeink világhírűek legyenek, nem volt elég a kedvező környezeti adottság, a fejlett termesztési kultúra, kiváló nemesítőink is sokat tettek érte. Közülük Budai József (1851–1939) az alma-, Magyar Gyula (1880–1945) a mandula- és az őszibarack-, Mathiász János (1838–1921) pedig a szőlőnemesítéssel szerzett hírnevet.
HASZNOS TUDNIVALÓK!
A zöldségek és a gyümölcsök nélkülözhetetlen táplálékaink. Ezek biztosítják szervezetünk ásványianyag-ellátását, vitaminszükségletét.*
Törekedj arra, hogy szervezeted mindennap elegendő gyümölcshöz, zöldségféléhez jusson.
Nem mindig a drága déligyümölcsökben van a legtöbb hasznos tápanyag. Hazai gyümölcs- és zöldségféléink gyakran gazdagabbak vitaminokban.
A nyersen fogyasztott növényi részeket egymás után többször, lehetőleg átfolyó vízzel mosd meg!
A gyümölcs- és zöldségfélék vitamintartalma a sütés, főzés, melegítés során jelentősen csökken, ezért a gyümölcs- és zöldségételek készítésénél ügyelj vitamintartalmuk megőrzésére.
Szedik a fejes káposztát
Szedik a fejes káposztát

Szedik a fejes káposztát

Alma

Alma

Almaszüret

Szőlőfürt

Káposzta

Kosárba helyezve!