Egészségtan 6.

Az alábbi tartalmat jelenleg INGYENES hozzáféréssel tekinted meg.
Amennyiben szeretnél teljes hozzáférést az oldalhoz, kérlek, regisztrálj, jelentkezz be, és vásárold meg a szükséges elektronikus licencet vagy írd be a nyomtatott könyv hátuljában található kódot!
 Fehérjékben (felül), szénhidrátokban (középen) és zsírokban, olajokban (alul) gazdag élelmiszerek

Fehérjékben (felül), szénhidrátokban (középen) és zsírokban, olajokban (alul) gazdag élelmiszerek

  Olvasd le a táplálékpiramisról a szervezet számára szükséges tápanyagok egymáshoz viszonyított egészséges arányát!

Olvasd le a táplálékpiramisról a szervezet számára szükséges tápanyagok egymáshoz viszonyított egészséges arányát!

  Hogyan oszlik meg a napi étkezések energiatartalma?

Hogyan oszlik meg a napi étkezések energiatartalma?

  Mit kell tenni az egészséges fogakért?

Mit kell tenni az egészséges fogakért?

  Hogyan kell használni a fogkefét?

Hogyan kell használni a fogkefét?

 Ízlésesen megterített ünnepi asztal

Ízlésesen megterített ünnepi asztal

AMIT AZ EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁSRÓL TUDNI KELL
A táplálkozás alapvető életszükséglet, mert nélkülözhetetlen anyagokat juttat a szervezetbe. A felvett tápanyagoknak szerepük van a sejtek építésében, a működés során elhasználódott anyagok pótlásában. Ugyanakkor energiát szolgáltatnak és szabályozzák az életfolyamatokat. Ebből következik, hogy az ember testének felépítése, működése, erőnléte, valamint közérzete és egészsége is nagyban függ a táplálkozástól.
Ezért minden egészségével törődő embernek el kell sajátítani a helyes és egészséges táplálkozás ismérveit és szokásait. Különösen fontos ez 11-12 éves korban, mert   „amit Matyi megtanult, azt Mátyás sem felejti”,   tartja a közmondás.
Az egészséges táplálkozás alapkérdései: a Mit? Mennyit? Mikor? és Hogyan?
A TÁPLÁLÉK MINŐSÉGE

A Mit? kérdésre a táplálék minősége adja meg a választ.
Az egészséges táplálék fehérjékben, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag, nem zsíros, és szénhidráttartalma a szükségesnél nem magasabb.
Hazai étrendünk a felsorolt követelményeknek gyakran nem felel meg. Túl sok zsírt, édességet, sót és erős fűszereket fogyasztunk. Közülük is legnagyobb veszélyt az állati zsírok, a cukrok és a jelentik. Pedig a sertészsír helyettesíthető étolajjal, a vaj pedig margarinnal. Az édességek felválthatók gyümölccsel, a tésztafélék zöldségfélékkel. Az erős fűszerek gyengébb hatóanyagú fűszernövényekkel cserélhetők fel. Ilyen a majoránna, a kakukkfű, a lestyán, a zsálya, a szurokfű, a citromfű stb. A só használata is jelentős mértékben csökkenthető. A kevésbé sós étel is lehet ízletes. Az étrendi hibák kialakulása inkább szokás, mint pénz kérdése, mely kellő odafigyeléssel kiküszöbölhető.
Sajnos mindez nem mondható el a fehérjékről, mert ezek a legdrágább élelmiszerek. Mégis, különösen fejlődő korban arra kell törekedni, hogy a szervezet megkapja a megfelelő mennyiségű fehérjét. A fehérjék közül is legfontosabbak az állati eredetűek, melyekre a szervezetnek szüksége van. Ezek elsősorban a húsban, a tojásban, a tejben és a tejtermékekben találhatók. A növények közül a bab, a borsó és a lencse magja tartalmaz sok fehérjét.
Az egészséges táplálkozáshoz nélkülözhetetlen a megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása. A víz alkotója a sejteknek, szöveteknek. Szükséges az anyagok oldásához és szállításához. Közege több életfolyamatnak. A naponta szükséges 1,5-2 liter folyadékot részben italként, részben az ételeinkkel (leves, gyümölcsök, főzelék) vesszük magunkhoz. A legjobb szomjoltó a tiszta ivóvíz.
A TÁPLÁLÉK MENNYISÉGE

Napjainkban az éhezés miatti alultápláltság éppúgy előfordulhat, mint a túltápláltság. Az előbbi pénzkérdés, az utóbbi gyakran az egyén felelősségének és akaratának próbája.
Természetesen az egyes emberek táplálékigénye rendkívül eltérő. Függ az adott személy korától, nemétől, egészségi állapotától, és az általa végzett munkától. A tápanyagszükségletet kalóriában vagy joule-ban (zsúl) fejezik ki. A 9-12 éves fiúk átlagosan 10 500 kilojoule-t (2500 kilokalóriát) használnak el. A lányok igénye valamivel kevesebb, 9600 kilojoule (2300 kilokalória). Ha a szervezet a szükséges tápanyagmennyiségnél többet fogyaszt, a testsúly gyarapszik, ha kevesebbet, akkor csökken.
AZ ÉTKEZÉSEK SZÁMA, ARÁNYA ÉS IDEJE

A fejlődő szervezet számára a legkedvezőbb a napi ötszöri étkezés. A főétkezések – a reggeli, az ebéd, a vacsora – egészséges napi arányát egy régi közmondás jól példázza: „Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár, vacsorázz, mint egy koldus”.
A helyes arányok mellett az is nagyon fontos, hogy az egyes étkezések azonos időben történjenek. Így a tápcsatorna működésében ritmus alakul ki, mely tökéletesebbé teszi a tápanyagok lebontását és felszívódását. Fontos az étkezések közti időre is figyelni. A túl sűrű étkezés éppúgy egészségtelen, mint a túl ritka.
A TÁPLÁLKOZÁS MÓDJA

Első és legfontosabb szabály az étkezések előtti kézmosás. Ezt követően biztosítani kell az étel elfogyasztásához szükséges időt, nyugalmat és az esztétikus környezetet. Így több emésztőnedv termelődik, tökéletesebb lesz a felvett tápanyagok lebontása és felhasználása. Végül nem maradhat el az étkezés utáni fogmosás sem!
HASZNOS TUDNIVALÓK!
NÉHÁNY JÓ TANÁCS
Örömmel és élvezettel egyél, de figyelj oda, mit és mennyit eszel!
Tudd, hogy a jóllakottság érzése csak az étkezés után 20 perccel jelentkezik!
A barna és félbarna kenyérfélék egészségesebbek.
Fogyassz sok tejet és tejterméket!
Minden nap egyél gyümölcsöt és zöldségfélét!
A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható.
Kevés sót használj!
Lassan egyél, és jól rágd meg az ételt!
Szépen terített asztallal adj rangot az étkezésnek!
Teremts nyugodt hangulatot az étkezéseknél!
Evés közben ne olvass, és ne nézz televíziót!
Étkezéskor kerüld a forró és hideg ételek váltakozó fogyasztását!
Fogaid épségét rendszeresen ellenőriztesd!
Biztosítsd szervezeted számára a megfelelő mennyiségű folyadékot!
  Ismertesd az ábrák alapján az egészséges étkezések napi ritmusának időpontjait és energiatartalmának százalékos megoszlását!

Ismertesd az ábrák alapján az egészséges étkezések napi ritmusának időpontjait és energiatartalmának százalékos megoszlását!

  Ismertesd az ábrázolt élelmiszerek vitamintartalmát!

Ismertesd az ábrázolt élelmiszerek vitamintartalmát!

 Az üdítők, üdítőitalok sok cukrot, szénsavat, élénkítő és színező anyagot tartalmaznak, elvehetik az étvágyadat!

Az üdítők, üdítőitalok sok cukrot, szénsavat, élénkítő és színező anyagot tartalmaznak, elvehetik az étvágyadat!

JEGYEZD MEG!
Az egészséges táplálkozás alapvető kérdései és válaszai:
Mit?
Fehérjében, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag, zsírban és cukorban szegény ételt.
Mennyit?
Tápanyagbevitel = tápanyagszükséglet.
Mikor?
Naponta ötször, azonos időben.
Hogyan?
Kézmosás után. Nyugodt, szép környezetben. Kulturáltan (eszközhasználat, helyes szokások). Étkezés után fogmosás.
A helyes táplálkozás az egészség alapja.
ELLENŐRIZD TUDÁSOD!
1.
Miért alapvető életszükséglet a táplálkozás?
2.
Sorold fel a magyar konyha kedvezőtlen sajátosságait! Hogyan lehet ezen változtatni?
3.
Mitől függ az ember táplálékigénye?
4.
Miért fontos az étkezési idők rendszerességének betartása?
5.
Mit értesz kulturált étkezési szokásokon?
FELADATOK, MEGFIGYELÉSEK!
1.
Számítsd ki a tankönyv végén lévő tápanyagtáblázat segítségével egy hétköznapon és egy ünnepnapon elfogyasztott ételek energiaértékét. Vesd össze a tankönyvben leírt átlagértékekkel!
2.
Válassz ki a felsoroltak közül 3 jó tanácsot és indokold betartásának fontosságát!
OLVASD EL!
A vitaminok nélkülözhetetlen tápanyagok. Szabályozzák az életfolyamatokat, és fokozzák a szervezet ellenálló képességét. A vitaminokat az ABC betűivel jelölték. Hiányuk betegségeket okozhat. Naponta kell bevinni a szervezetbe a B- és C-vitaminokat. Ezzel szemben az A-, D-, E- és K-vitaminokat elegendő hetente 1-2 alkalommal felvenni.
Leckéhez tartozó extrák

Fogmosás

A gondos szájápolás fontos fogaink és szájüregünk egészségének megőrzésében.

Fogmosás

Kosárba helyezve!