Egészségtan 6.

Ismertesd az ábrázolt szervek mozgásban betöltött szerepét!

Ismertesd az ábrázolt szervek mozgásban betöltött szerepét!

 A testtájak és a gerinc arányos terhelése a születéstől a felnőttkorig nagyon fontos tényező az egészség megőrzésében

A testtájak és a gerinc arányos terhelése a születéstől a felnőttkorig nagyon fontos tényező az egészség megőrzésében

A MOZGÁS ÉS az EGÉSZSÉG
Nem véletlen, hogy a két szót együtt emlegetik, hiszen a mozgás az egész szervezet működésére hat. Elősegíti a csontozat és az izomzat egészséges szerkezetének és működésének kialakulását. Hat a táplálkozásra, légzésre, keringésre, valamint a szív és az idegrendszer működésére. Befolyásolja az érzelmi életet és kedélyállapotot. Ezáltal meghatározza az egész szervezet egészségi állapotát, fizikai és szellemi teljesítőképességét.
A MOZGÁS SZERVEI
Az ember mozgásszervei a csontok, az ízületek* és az izmok. A csontok egyrészt tapadási felületet biztosítanak az izmok számára, másrészt emelőszerkezetként működnek. Az ízületek a csontok kapcsolódását segítik. A mozgást, vagyis az elmozdulást az izmok elemeinek összehúzódása és elernyedése hozza létre.
A legegyszerűbb mozgáshoz is számos izomcsoport összehangolt munkája szükséges. E munkához az izmok sok tápanyagot* és oxigént igényelnek, amelyet dús érhálózatukon keresztül a szervezettől kapnak.
MOZGÁSSZERVI VÁLTOZÁSOK
A gyermekkor végén és a kamaszkorban felgyorsuló növekedési, fejlődési folyamatok a mozgásszerveket is megváltoztatják. A csontok megnyúlnak, az izmok tömegükben gyarapodnak. Anyagaik összetétele, illetve szerkezetük azonban még kialakulatlan. A csontok túlzottan hajlékonyak, ezért könnyen torzulhatnak. Ennek oka, hogy a szilárdságot biztosító meszesedés még nem fejeződött be. Az izmokban még kevés az összehúzódásra képes izomrost*. Így munkavégző képességük gyenge, és gyorsan fáradnak.
A mozgás összerendezettsége sem teljes. A végtagnövekedés – mely ebben az életkorban jelentős – a kamaszok mozgását sutává, ügyetlenné teszi. Gyakran eltelik 2-3 év, mire mozgásuk újra összerendezetté, harmonikussá válik.
MIRE KELL FIGYELNI?
Először is a gerincoszlop arányos terhelésére. Ezért nagyobb súly cipelésére hátizsákot vagy hátitáskát célszerű használni. Ennek hiányában arra kell ügyelni, hogy a jobb és a bal kéz, illetve a váll felváltva hordozza a terhet.
Az arányos terhelés mellett nagyon fontos az egészséges testtartás elsajátítása. Ilyenkor álló helyzetben az arc előre tekint, a nyak és a törzs függőleges, a vállak egy magasságban vannak, a mellkas kidomborodik, a hát és a has lapos. Ülő helyzetben fontos, hogy a hát, a nyak és a mellkas függőleges helyzetű legyen. Fekvésnél az egyenes gerinc az egészséges testtartás jellemzője.
 Melyek a helyes testtartás ismérvei?
Helyes és helytelen ülés
Melyek a helyes testtartás ismérvei?Helyes és helytelen ülés
Mindezek mellett igen fontos a rendszeres és intenzív* testmozgás. Ezért át kell gondolni a mindennapok során végzett testmozgás formáit, le kell mérni idejét. Ha nincs meg a napi 1-1,5 órás – lehetőleg szabad levegőn végzett – intenzív mozgás, mozgástervet kell készíteni. Természetesen ez csak annyit ér, ami belőle a lustaság legyőzése árán, erős akarattal meg is valósul.
  Miért helytelen az alsó képen ábrázolt fekvés?

Miért helytelen az alsó képen ábrázolt fekvés?

A mindennapos testmozgással együtt ebben az életkorban kell elkezdeni a rendszeres sportolást is. A sportok közül fejlesztő hatásukban a labdajátékok fölülmúlhatatlanok. Nagyon jó hatással van a mozgásszervek fejlődésére a rendszeres úszás, evezés, futás, korcsolyázás, kerékpározás, túrázás, mivel ezek megmozgatják szinte a test valamennyi izomcsoportját.
Mindez azért nagyon fontos, mert a csontváz és az izomzat a gyermekkorban fejlődik a leggyorsabban. Fejlődése azonban szorosan összefügg a terheléssel. Akkor válik erősebbé, edzettebbé és ellenállóbbá, ha nagyobb az igénybevétel.
Így függ össze a mozgásszervek fejlődése, s vele együtt az egész szervezet egészsége az életvitellel.
  Tervezz magad számára a fenti ábrasor segítségével 5 perces tartásjavító gyakorlatot és hetente legalább kétszer végezd is el!

Tervezz magad számára a fenti ábrasor segítségével 5 perces tartásjavító gyakorlatot és hetente legalább kétszer végezd is el!

JEGYEZD MEG!
A mozgás alapvető életjelenség.

Meghatározza a szervezet egészségi állapotát, fizikai és szellemi teljesítőképességét.

A mozgás a csontok, az ízületek és az izmok együttes munkájának eredménye.

Az izmok működéséhez sok tápanyag és oxigén szükséges.

A kamaszkor előtt és a kamaszkorban
a csontok könnyen torzulnak,
az izomzat munkavégző képessége gyenge,
a mozgás még gyakran összerendezetlen.
Legfontosabb tennivalók:
a testtájak arányos terhelése,
az egészséges testtartás elsajátítása,
a helyes napirend összeállítása,
napi 1-1,5 órás intenzív mozgás a szabadban,
a rendszeres sportolás megkezdése.
OLVASD EL!
A rágóizmok, melyek az állcsonthoz és az állkapocshoz tapadnak, testünk legerősebb izmai közé tartoznak.
Feladatuk a száj nyitása és zárása, és ezáltal az étel harapása, rágása. Ezek az izmok akár 90 kg-os nyomást is kifejthetnek, ami megegyezik egy cápaharapás erejével.

Tudod, hogy egy mosolyhoz 14 apró arcizom, úgynevezett mimikai izom* összehúzódása szükséges?
Ne spórolj vele, mert mosolyoddal sok örömöt okozhatsz embertársaidnak!
  Mely testrész mozgásszerveit fejlesztik az ábrázolt sportágak?

Mely testrész mozgásszerveit fejlesztik az ábrázolt sportágak?

ELLENŐRIZD TUDÁSOD!
1.
 A különböző sportágak más-más izomcsoportot fejlesztenek. A tenisz erős kar- és lábizmokat alakít. A kerékpározás a far-, a comb- és a lábizmokat fejleszti. A tornásznak a váll-, kar- és mellizmai erősödnek

A különböző sportágak más-más izomcsoportot fejlesztenek. A tenisz erős kar- és lábizmokat alakít. A kerékpározás a far-, a comb- és a lábizmokat fejleszti. A tornásznak a váll-, kar- és mellizmai erősödnek

Mely szervek együttes munkája eredményezi az ember mozgását?
2.
Hogyan függ össze a mozgás és a szervezet egészsége?
3.
Melyek a kamaszkori mozgásszervek jellemzői?
4.
Mire kell figyelni ebben az életkorban?
5.
Mikor és hogyan kell átalakítani a napirendet, hogy megfeleljen az egészséges életmódnak?
6.
Miért ajánlott ebben az életkorban a rendszeres sportolás megkezdése?
FELADATOK, MEGFIGYELÉSEK!
1.
Állíts össze a nyári szünetre 10-15 perces mozgástervet és ezzel kezd a vakáció napjait!

2.
Jegyezd le egy családtagod szabadnapon végzett mozgásformáit, és mérd meg az idejét! Mondj róla véleményt!
ÉRDEKLŐDJ, NÉZZ UTÁNA!
1.
Miként függ össze a mozgásszervek működése a táplálkozással, a légzéssel és a szívműködéssel!

2.
Miért van szükség edzés előtt bemelegítésre?
HASZNOS TUDNIVALÓK!
Az intenzív mozgás, edzés előtt a mozgásszerveket bemelegítéssel kell előkészíteni a fokozott igénybevételre. Legjobban bevált bemelegítő gyakorlat a könnyű futás és a lazító gimnasztika. A bemelegítési idő az igénybevételtől függően legalább 10-15 perc legyen!
Az intenzív mozgás, edzés során a szervezet több hőt termel, felhevül. Ilyen állapotban tartózkodj a hideg folyadék fogyasztásától, mert a légutak hirtelen lehűtése csökkenti a kórokozókkal szembeni ellenálló képességet! Könnyen kaphatsz torokgyulladást, légcsőhurutot. Fokozott mozgás esetén is törekedj arra, hogy az orrodon keresztül lélegezz! Így a szervezetbe bejutott levegő megtisztul, párával telítődik, és fel is melegszik.
Leckéhez tartozó extrák

Az emberi izomzat

A vázizmok a mozgási szervrendszer aktív részét képezik: a csontokhoz tapadnak, azokat...

Az emberi csontváz

Belső szilárd vázunk, melyhez a vázizmok tapadnak.

Emberi test (férfi)

Az animáció az emberi szervezet fő szervrendszereit foglalja össze.

Atlétikapálya

A „sportok királynőjének” pályája számos versenyszám lebonyolítására alkalmas.

Labdarúgópálya

A labdarúgás a minimális eszközigénynek és a (viszonylag) egyszerű szabályrendszernek...

Kosárlabdapálya

A kosárlabda napjainkban a legnépszerűbb labdás csapatsportágak egyike.

Teniszpálya

A teniszt fűvel, salakkal vagy gumival borított pályán játsszák.

Kézilabdapálya

A kézilabda napjainkban a legnépszerűbb labdás csapatsportágak egyike.

Az emberi izomzat

Az emberi csontváz

Emberi test (férfi)

Atlétikapálya

Labdarúgópálya

Kosárlabdapálya

Teniszpálya

Kézilabdapálya

Kosárba helyezve!